اطلاعات روز

رییس جمهور: عاملان فاجعه «چهار شنبه سیاه» به خدا باور ندارند

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی در مراسم بزرگداشت و فاتحه خوانی 7 کارمند موبی گروپ که در حمله انتحاری روز چهارشنبه شهید شدند، عاملان فاجعه را بی باور به خدا خواند و گفت که این افراد نه مسلمان، نه افغان و نه هم به خدا باور دارند.
آقای غنی افزود که «آنان (عاملان فجایع) در افغانستان جای ندارند و ملت مسلمان افغانستان این چنین اعمال را مردود می‌شمارد.»
مراسم بزرگداشت و فاتحه‌خوانی برای قربانیان این حادثه که «چهارشنبه سیاه آزادی بیان» نام گذاری شد، روز یک‌شنبه، 4 دلو، باحضور رییس جمهوری غنی، حامد کرزی رییس جمهوری پیشین و صدها تن از مقام‌های دولتی، فعالان مدنی، نمایندگان رسانه‌ها و شهروندان کشور در مسجد عیدگاه کابل برگزار شد.
در حمله انتحاری روز چهارشنبه بر ملی بس حامل کارمندان موبی گروپ (گروه رسانه‌ای طلوع، طلوع نیوز، لمر، رادیو آرمان و کابورا پرودکشن و اراکوزیا) 7 نفر کشته و 27 نفر دیگر زخمی شدند.
این حمله با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شد، اتحادیه ملی ژرنالیستان افغانستان روز چهارشنبه را به عنوان «چهارشنبه سیاه در تاریخ رسانه‌ای افغانستان» نامگذاری کرد.
نهادهای حامی رسانه‌ها، نهادهای مدنی و حقوق بشری، رسانه‌ها و شوراهای مردمی در سراسر کشور حمله برکارمندان موبی گروپ را غیرانسانی دانسته و از دولت خواستند تا با تروریستان برخورد جدی صورت گیرد.
مسئولیت این حمله را گروه تروریستی طالبان به عهده گرفت. طالبان گفتند که این حمله را در جواب نشر گزارش‌های غیرواقع‌بینانه از سوی تلویزیون طلوع از جریان سقوط قندوز به دست این گروه انجام داده‌اند.
ریاست امنیت ملی دو روز بعد از وقوع این حمله خبر داد که 8 عضو شبکه حقانی را در پیوند به طرح و اجرای این حمله در ولسوالی بگرامی کابل بازداشت کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *