اطلاعات روز

طالبان خطاب به سازمان ملل: ما را از لیست سیاه خود خارج کنید

اطلاعات روز: اعضای گروه طالبان در نشست دو روزه در قطر که به میزبانی مؤسسه بین‌المللی پگواش برگزار شده است، خروج طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل را یکی از پیش شرط‌ها برای آغاز مذاکرات صلح گفته است.
یک عضو ارشد طالبان که در این نشست حضور دارد، به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفته است در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد انسداد دارایی‌ها و محدودیت سفر اعضایش را لغو کند، این گروه در مذاکرات صلح شرکت می‌کند.
او گفته است: «اول می‌خواهیم که ما را از فهرست سیاه سازمان ملل خارج کنند تا ما بتوانیم آزادانه در سراسر دنیا سفر کنیم؛ بعد می‌توانیم در مورد برگزاری گفت‌وگوهای صلح فکر کنیم.»
در نشست غیررسمی دو روزه قطر هرچند نمایندگان رسمی دولت افغانستان حضور ندارند، اما شماری از فعالان سیاسی از افغانستان در این نشست شرکت کرده‌اند. رسانه‌ها گزارش داده است که قیوم کوچی، کاکای رییس جمهور غنی، ملالی شینواری، مشاور رییس جمهور و عمر داوودزی، وزیر داخله پیشین، انور الحق احدی و وزیر سابق تجارت در نشست دوحه حضور دارند.
صدای امریکا گزارش داده است که نمایند‌گان طالبان پیشنهادات خود را در سیزده صفحه مطرح کرده‌ و گفته‌اند، مشکلاتی که مربوط خارجی‌ها می‌شود باید به صورت مستقیم میان طالبان و امریکا بررسی شود و مشکلاتی که مربوط افغان‌ها است، طالبان باور دارند که افغانان توانایی و آماد‌گی حل آن را دارند.
هم‌چنان طالبان بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان و ایجاد یک نظام اسلامی تأکید کرده و گفته‌اند که این گروه خواهان روابط خوب با جامعه جهانی است و با قوانین جهانی که با اصول اسلامی و منافع ملی افغان‌ها در تضاد نباشد، مخالفت ندارند.
دویچه وله به نقل از ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان درباره نشست «پگواش» نوشته است: «این دیدار فرصتی را برای ما ایجاد می‌کند تا نظرات خود را درباره آینده افغانستان بیان کنیم».
در همین حال انور الحق احدی، گفته است که طالبان تاکنون هیچ تمایلی برای گفت‌وگوی مستقیم نشان نداده‌اند. او به رویترز گفته است: «تاکنون آن‌ها هیچ طرح مشخصی را برای پیش رفتن ارائه نکرده‌اند. امیدواریم تا فردا بدانیم که آیا آن‌ها خواهان صلح هستند یا نه؛ اگر بله، شرایط آن‌ها چیست.»
با این حال عبدالحکیم مجاهد، سرپرست شورای عالی صلح افغانستان گفته است که تأکید طالبان بر شرط‌های سابق شان، راهی را برای گفت‌وگوهای صلح باز نمی‌کند، بلکه سبب تداوم بحران در کشور خواهد شد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که خارج شدن طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گفت‌وگوی مستقیم طالبان با امریکا، ایجاد نظام اسلامی از پیش شرط‌های این گروه بری آغاز مذاکرات صلح است.
آقای مجاهد گفته است که شورای عالی صلح پیش از این برای خارج کردن طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل تلاش کرده و تاکنون برخی از سران طالبان را از این فهرست خارج کرده‌اند.
این درحالی است که تا هنوز نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان یک بار نشست رو در روی برگزار کرده‌اند. دور اول گفت‌وگوها صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در ماه جولای سال گذشته در مری پاکستان برگزار شد. نشست دوم که قرار بود روی آتش‌بس صحبت شود، با افشای مرگ ملا عمر، رهبر پیشین طالبان به تعویق افتاد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *