وزیر معادن: پروژه تاپی سرآغاز پروژه‌های زیربنایی افغانستان است

وزیر معادن: پروژه تاپی سرآغاز پروژه‌های زیربنایی افغانستان است

اطلاعات روز: داوود شاه صبا، وزیر معادن و پترولیم می‌گوید که پرژه گاز تاپی سرآغاز پروژه‌های زیربنایی افغانستان که کار پایپ گذاری آن سال آینده میلادی آغاز و در سال 2019 ختم می‌شود.
آقای صبا در محفلی که به منظور آگاهی‌دهی بیش‌تر در مورد پروژه تاپی روز پنج شنبه در ولایت هرات برگزار شده بود، افزود که کار ساخت پالایشگاه برای این پروژه بزرگ منطقه‌ای جریان دارد و قرار است تا پنج سال دیگر به بهره برداری سپرده شود.
او از پروژه تاپی به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاریخی در منطقه یاد کرد و گفت که تاکنون هشت توافق‌نامه در رابطه به آن میان چهار کشور شریک امضا شده است.
وزیر معادن و پترولیم هم‌چنان گفته است که بخشی از گاز اختصاص داده شده به افغانستان، به‌خاطر تولید برق در هرات استفاده خواهد شد و طبق یکی از توافق‌نامه‌ها، افغانستان می‌تواند مقدار گاز اضافه از مصرف خود را بفروش برساند.
خلیل احمد شهید‌زاده، نماینده هرات در مجلس نمایندگان در این محفل گفته است که عملی شدن پروژه تاپی به امنیت و ثبات سیاسی کشور کمک خواهد کرد. آقای شهیدزاده گفته: «این پروژه برای ما و برای همسایگان ما از اهمیت به سزایی برخوردار است، ما فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم.»
یک لین برق در مسیر لوله گاز تاپی از ترکمنستان به پاکستان تمدید می‌شود
در همین حال وزیر معادن و پترولیم گفته است، براساس یکی از توافق‌نامه‌ها که به تازگی به امضا رسیده، قرار است یک لین برق در مسیر پروژه تاپی، از ترکمنستان به پاکستان تمدید شود.
هم‌چنان آقای صبا افزوده براساس یکی از دیگر توافق‌نامه‌های امضا شده، برنامه هماهنگی برای تأمین امنیت پروژه تاپی حدود یک ماه پیش آغاز شده و قرار است امنیت آن را قطعه‌ای از نیروهای امنیتی افغانستان به تعداد یک هزار نفر به عهده داشته باشند.
پروژه‌ی تاپی از مهم‎ترین پروژه‌های منطقه به شمار می‌رود که در آن، یک خط لوله گاز از ترکمنستان آغاز، صدها کیلومتر در خاک افغانستان امتداد یافته، از پاکستان گذشته و به هند ختم می‌شود. براساس توافق‌نامه سهم‌داران پروژه تاپی، 85 درصد ترکمنستان سهم دارد و کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان 15 درصد سهم دارند. این لوله گاز به طول ۷۳۵ کیلومتر در داخل کشور از طریق ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار به پاکستان امتداد یافته و به هند ختم می‌شود.
کار عملی پروژه تاپی در 22 قوس امسال در حضور مقام‌های بلند پایه چهار کشور شریک این پروژه در ترکمنستان آغاز شد.
این پروژه سود بزرگی را نصیب افغانستان خواهد کرد. افغانستان سالانه حدود 500 میلیون دالر حق عبور خواهد گرفت و این پروژه سالانه برای ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی فراهم می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *