معاون اول مجلس انتخاب شد و انتخابات معاونت دوم به دور چهارم رفت

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان برای چهارمین بار، امروز برای انتخاب معاونت‌های اول و دوم مجلس صندوق رای گذاشت که ظاهر قدیر، نماینده ولایت ننگرهار با کسب 138 رای از کل 192 رای نمایندگان حاضر باردیگر معاون اول مجلس انتخاب شد.
اما نمایندگانی که برای پست معاونت دوم نامزد شده بودند هیچ کدام 50+1 درصد آرا را به‌دست نیاورند و قرار است فردا میان دو نامزد که فیصدی بیشتر آرا را در این دوره‌ها به‌دست آورده‌اند، صندوق رای گذاشته شود.
معاونت اول
در انتخابات امروز لالی حمیدزی و صالح محمد سلجوقى برای احراز کرسی معاونت اول مجلس نامزده کرده بودند که آقای لالى با ٨٩ رای تایید و آقای سلجوقى با ٦٨ راى تایید نتوانستند 50+1 درصد از کل 193 رای نمایندگان حاضر را به‌دست بیاورند.
سپس بنا براساس اصول وظايف داخلى مجلس میان دو نامزد که در دوره‎های گذشته فیصدی بیشتر آرا را کسب کرده بودند، صندوق گذاشته شد که حاجی ظاهر قدیر با کسب ۱۳۸ رای تایید به کرسی معاونت نشست، اما همایون همایون با کسب ۳۶ رای تایید از کرسی معاونت اول باز ماند.
ظاهر قدیر در سخنان کوتاهی پس از کسب معاونت اول مجلس گفت: «می‌خواهم به ستون پنجم اعلام کنم که از همین حالا آمادگی بگیرد که نظر نمایندگان ملت را تغییر داده نمی‌تواند.»
پیش از این انتقادها از غیرحاضری ظاهر قدیر در میان نمایندگان موجود بود اما آقای قدیر در این مورد افزود: «تعهد می‌کنم که در این دوره غیرحاضری نخواهم کرد. در سال گذشته مجبور بودم به خاطر مبارزه با داعش به ننگرهار بروم و دوباره از همین‌جا علیه داعش اعلام جنگ می‌کنم.»
در سه دوره گذشته انتخابات هیئت اداری مجلس، حاجى ظاهر قدير و ميرويس ياسينى نمايندگان ننگرهار، عبدالحفيظ منصور و عبدالقادر ځاځى نمايندگان کابل، همایون همایون نماينده خوست و ذکریا ذکریا نماينده کابل، براى احراز پست معاونت اول خود را نامزد کرده بودند اما هيچ کدام آن‌ها آراى لازم را به‌دست نياوردند.
معاونت دوم
در انتخابات امروز، برای پست معاونت دوم مجلس نعمت الله غفارى نماينده هلمند، سيد اکرام نماينده ننگرهار، زهرا توخى نماينده زابل، سمين بارکزى نماينده هرات و عبدالقادر ځاځى نماينده کابل نامزد کرده بودند که هیچ کدام 50+1 درصد آرا به‌دست نیاورند.
انتخابات فردا برای احراز پست معاونت دوم مجلس میان نذیر احمدزی که در دور اول ۴۷.۲۲ درصد آرا و نعمت الله غفاری که در دور سوم ۴۴.۹۷ در صد آرا را از آن خود کرده بودند، برگزار خواهد شد.
در دوره‌های قبلی انتخابات هيئت ادارى مجلس برای احراز پست معاونت دوم نذير احمدزى نماينده کوچى‌ها، عبدالقيوم سجادى نماينده غزنى، فريده حميدى نماينده نيمروز، احمد بهزاد نماينده هرات، فرهاد صدیقی نماينده کابل و اکبر ستانکزی نماينده لوگر نامزد کرده بودند که هیچ کدام آرای لازم را به‌دست نیاورده بودند.
براساس اصول وظایف داخلی مجلس، اگر نامزدان برای کسب عضویت هیئت اداری در سه دوره انتخابات، نتوانند پست‌های انتخابی مجلس را از آن خود کنند، دور چهارم رقابت میان نامزدانی که در سه دوره بیشترین درصدی آرا را کسب کرده‌اند، برگزار می‌شود.
در روزهاى گذشته، عبدالرئوف انعامى نماينده بدخشان، به‌حيث منشى و عرفان الله عرفان نماينده کابل، به حيث نايب منشى مجلس انتخاب شده بودند.
مجلس نمایندگان نزدیک به یک هفته است که در تکمیل کردن اعضای هیئت اداری خود ناکام است.