زاخیلوال: پروژه‌های افغانستان گران‌‌ترین پروژه‌ها‌ در سطح منطقه‌اند

اطلاعات روز: وزیر مالیه‌ی کشور در کنفرانس دیروزی که در مرکز رسانه‌های حکومت در رابطه به تدارکات تدویر یافته بود، به رسانه‌ها گفت: «پروژه‌هایی که در افغانستان انجام می‌شوند، از قیمت‌ترین پروژه‌ها در سطح منطقه و کشورهای همسایه می‌باشند. وزیر مالیه‌ی کشور‌ عامل اصلی این گرانی پروژه‌ها را ناامنی و مسایل تدارکاتی می‌داند.

حضرت عمر زاخیل‌وال، وزیر مالیه‌ی کشور می‌گوید که قانون تدارکات ساخته شده و می‌تواند مشکلات تدارکاتی را حل نماید. به گفته‌ی وزیر مالیه‌ی کشور، پروژه‌ها و قراردادهایی که قبل از این از سوی اداره‌ی تدارکات انجام می‌شدند، با مشکلات و مداخلات داخلی و خارجی مواجه بودند و این امر سبب می‌‌شد ‌پروژه‌ها در وقت معینه‌ی آن‌ انجام نشوند. پروژه‌های‌ زیادی هستند که به حال‌ خودشان رها شده و هنوز به پایه‌ی اکمال نرسیده‌اند.

اتحادیه‌ی شرکت‌های ساختمانی در کنفرانسی که ‌دیروز پیرامون تدارکات و روند بهبود آن در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شده بود، خواهان استقلالیت این اداره شد. نعیم یاسین، نماینده‌ی اتحادیه‌ی شرکت‌های ساختمانی می‌گوید که اداره‌ی تدارکات تبدیل به ریاست مستقل شود تا روند کارها، بررسی و ارزیابی پروژه‌ها در این اداره انجام گیرد. اداره‌ی تدارکات از جمله‌ی اداره‌هایی است که درزمینه‌ی قرار‌داد پروژه‌ها باشرکت‌های کلان کار نموده و در چارچوکات وزارت مالیه فعالیت دارد.

حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه‌ی کشور در این نشست گفت: «تدارکات قبل از این به گونه‌ی غیرشفاف و متمرکز به مرکز بوده و تلاش جریان دارد تا صلاحیت‌ها‌ از مرکز به ولایات نیز منتقل شوند». وی هم‌چنان علاوه نمود که در رابطه به این موضوع با والی‌ها نیز صحبت شده و تلاش در زمینه‌ی ظرفیت‌سازی این گونه برنامه‌ها جریان دارد. تصمیم‌گیری‌ها و متمرکز شدن قدرت در مرکز سبب بروز مشکلات و فساد کلان اداری در کشور شده‌اند.

‌عمر زاخیل‌وال هدف از نشست خبری دیروز را فرصتی برای گفتمان، بررسی مشکلات، جلب و تشویق همکاران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواند‌ و گفت: «‌کمک کننده‌ها و سرمایه‌‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند‌ در این نشست و گفتمان نظریات و پیشنهادات‌شان را جهت بهبود ‌روندی تدارکات با ما شریک سازند». در نشست دیروز ملی تدارکات مقام‌های حکومت، اعضای کابینه، سفیرهای کشورهای مختلف و اتحادیه‌های مختلف شرکت‌ها اشتراک نموده بودند. این نشست برای یک روز در کابل برگزار گردیده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *