نگرانی‌ها از وخیم شدن اوضاع امنیتی در شمال و خطر سقوط دوباره‌ی قندوز

اطلاعات روز: برخی از سناتوران در مجلس سنا در نشست عمومی دیروزشان، شماری از اعضای شورای ولایت قندوز و شماری از اعضای شورای سرپل در نشست‌های خبری جداگانه نگرانی‌شان را از وخیم شدن اوضاع امنیتی برخی از ولایت‌های شمالی و به‌ویژه خطر سقوط دوباره‌ی قندوز ابراز کردند.
سناتوران از حکومت خواستند که برای کمک‌رسانی به نیروهای امنیتی در ولایت‌های قندوز، سرپل، بغلان و جوزجان از هیچ تلاشی دریغ نورزد. آنان هشدار دادند در صورتی که حکومت با قاطعیت در برابر طالبان عمل نکند، فاجعه‌ی سال گذشته در قندوز تکرار خواهد شد.
این سناتوران از پیش‌روی طالبان در ولایت‌های قندوز، سرپل، جوزجان و بغلان ابراز نگرانی کرده و از حکومت خواستار اعزام نیروی بیشتر در برخی از این مناطق شدند.
عبدالله قرلق، منشی مجلس سنا گفت در صورتی که دولت به خواست‌های مردم توجه نکند بار دیگر فاجعه‌ی سال گذشته در قندوز تکرار خواهد شد.
عظیم قویاش، عضو دیگر مجلس سنا گفت اگر تا چند روز دیگر نیروهای بیشتری به سرپل نرسد این ولایت نیز با سقوط مواجه خواهد شد.
نبیه مصطفی‌زاده، عضو دیگر سنا گفت ناامنی‌های جدی برخی ولسوالی‌های ولایت جوزجان را نیز تهدید می‌کند.
از سوی هم شماری از اعضای شورای ولایتی قندوز با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی این ولایت از حکومت خواستند تا در تأمین امنیت این ولایت تلاش کند. آنان در یک نشست خبری به حکومت هُشدار دادند که اگر به وضعیت امنیتی این ولایت توجه نشود ممکن این ولایت دوباره به‌دست طالبان مسلح سقوط کند.
محمد یوسف ایوبی، رییس شورای ولایتی قندوز گفت که 70 درصد مناطق این ولایت در کنترل مخالفان مسلح قرار دارد؛ اگر نیروهای امنیتی حمایت نشوند این ولایت دوباره به‌دست طالبان خواهد افتاد. به گفته‌ی ایوبی، صرف محدوده‌ی شهر قندوز در دست دولت است.
شماری از اعضای شورای ولایتی سرپل نیز با ابراز نگرانی از بدتر شدن وضعیت امنیتی این ولایت گفتند در صورت ادامه‌ی کم‌توجهی حکومت، مخالفان مسلح بخش‌هایی از این ولایت را تصرف خواهند کرد.
آنان از حکومت و نهادهای امنیتی خواستند که هرچه زودتر علیه مخالفان مسلح در این ولایت عملیات راه‌اندازی کنند.
با این‌حال مقام‌های امنیتی و مسئولان محلی ولایت قندوز می‌گویند که عملیات در قندوز و دیگر ولایت‌ها جریان دارد و نیروهای امنیتی حملات طالبان را دفع کرده‌اند.
شماری از ولایت شمالی کشور سال گذشته نیز شاهد ناامنی‌های شدید بود. طالبان با سقوط دادن ولایت قندوز بزرگترین پیروزی‌شان در 13 سال گذشته را رقم زدند.