امریکا از فعالیت شبکه‌ی حقانی در پاکستان نگران است؟

امریکا از فعالیت شبکه‌ی حقانی و دیگر گروه‌های هراس‌افگن در خاک پاکستان اظهار نگرانی کرده و از پاکستان خواسته است تا علیه شبکه‌ی حقانی و دیگر گروه‌های شورشی اقدام کند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که امریکا این موضوع را با مقامات ارشد نظامی پاکستان در میان گذاشته است. امریکا به پاکستان تذکر داده است که کشور پاکستان به تعهدات خود در امر مبارزه با گروه‌های تروریستی عمل کند.
حمله‌ی امریکا در افغانستان، پاکستان را در دو راهی مرگ و زندگی قرار داد. براین مبنا، پاکستان یا به حمایت‌اش از طالبان ادامه می‌داد و یا با پیوستن در ائتلاف ضد تروریسم به‌رهبری امریکا از فشارهای فزاینده و احتمال حمله‌ی امریکا جان به سلامت می‌برد. پرویز مشرف؛ نخست‌وزیر پاکستان و جنرال‌های ارشد این کشور، گزینه‌ی دوم را اختیار کردند. پاکستان با پیوستن در ائتلاف مبارزه با تروریسم از نخستین‌سال حمله‌ی امریکا به افغانستان تا اکنون سالانه کمک‌های هنگفت امریکا را دریافت می‌کند و مهم‌تر این‌که پاکستان با تعهد بر این‌که با تروریسم مبارزه می‌کند از فشارهای بین‌المللی، انزوا و دیگر خطراتی که این کشور را تهدید می‌کرد رهایی یافت. اما با گذشت سال‌ها، پاکستان باوجود دریافت کمک‌های زیادی از امریکا به‌خاطر مبارزه با تروریسم نه‌تنها تعهدات خود را در این خصوص عملی نکرد و با تروریسم مبارزه نکرد و دست از حمایت طالبان بر نداشت بلکه به‌صورت واضح رهبران و خانواده‌های گروه‌های های تروریستی را در خاک خود پناه داد.
شبکه‌ی حقانی یکی از گروه‌های مخوف تروریستی است که در خاک پاکستان و عمدتاً در وزیرستان شمالی فعال است و هرازگاهی با سازماندهی حملات انتحاری و انفجاری در خاک افغانستان فاجعه می‌آفریند. این شبکه در زمان مأموریت جنرال پترائوس (یکی از فرماندهان پیشین ناتو در افغانستان) در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفت. شبکه‌ی حقانی حملات بی‌شماری را علیه نیروهای خارجی و مشخصاً امریکا در افغانستان انجام داده است. به‌همین دلیل، هرازگاهی امریکا پاکستان را تحت فشار قرار می‌دهد.
اظهار نظر امریکا در مورد فعالیت شبکه‌ی حقانی در پاکستان پس از حمله‌ی مرگبار این گروه در کابل که در نتیجه‌ی آن 64 تن کشته و 347 تن زخمی شدند صورت می‌گیرد. گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. ارگ ریاست‌جمهوری گفته است این حمله در خاک پاکستان طراحی شده و اعضای شبکه‌ی حقانی این حمله را انجام داده‌اند. سخن‌گوی اشرف‌غنی با رسانه‌ها از دست داشتن دستگاه‌ استخباراتی کشورهای منطقه در حمله‌ی مرگبار کابل سخن گفته است. بدون تردید منظور کابل آی‌اس‌آی پاکستان است.
پاکستان مدام همکاری‌اش را با گروه‌های تروریستی رد کرده است. پس از آن‌که سرتاج‌عزیز؛ مشاور امنیت ملی دولت پاکستان پذیرفت که رهبران طالبان با اعضای خانواده‌ی‌شان در پاکستان هستند و از خدمات این کشور استفاده می‌کنند، گمان‌ها بر پاکستان مبنی بر روابط تنگاتنگ این کشور با گروه‌های تروریستی بیشتر شد. سرتاج‌عزیز گفته بود در صورتی‌که طالبان در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شرکت نکند، دولت پاکستان خدمات‌اش را قطع و رهبران طالبان را از خاکش اخراج خواهد کرد.
تلاش‌ها برای آوردن طالبان جهت مذاکره با حکومت افغانستان به نتیجه نرسید و کابل ناامیدی‌اش را از رفتار غیرصادقانه‌ی پاکستان در قبال افغانستان ابراز کرد. در حال‌حاضر سخن‌گویان ارگ می‌گویند پاکستان تعهداتش را در برابر افغانستان عملی نکرده و افغانستان نسبت به پاکستان بی‌باور شده است.
در اوج بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد، کارشناسان نسبت به نیّت پاکستان تردید داشتند اما ارگ به خود این گمان را راه نداد و همچنان به همکاری پاکستان چشم دوخته بود. اکنون که روابط کابل و اسلام‌آباد به بی‌باوری رسیده، این پرسش مطرح است که کابل چه ابزاری برای فشار دادن پاکستان در اختیار دارد؟
حکومت وحدت ملی که حتا از تأمین امنیت پایتخت کشور عاجز و در تطبیق قانون ناتوان بوده و گرفتار فساد و ده‌ها مسایل دیگر است، هیچ ابزاری جز این‌که امریکا را متقاعد کند تا پاکستان را تحت فشار قرار دهد در دست ندارد. امریکا که خود یکی از اهداف و در بسا موارد قربانی گروه‌های تروریستی مانند شبکه‌ی حقانی است تا این‌جا به‌رغم آن‌که هزینه‌ی زیادی را به مصرف رسانده اما موفق نشده است پاکستان را وادار کند تا دست از حمایت تروریست‌ها بردارد و دامن فعالیت‌های تروریست‌ها را از خاک خود برچیند. پاکستان همچنان کمک‌های امریکا را به‌خاطر مبارزه با تروریسم دریافت می‌کند و تاجایی ارتش این کشور عملیات‌هایی را نیز در مناطق قبایلی انجام داده است اما این عملیات‌ها به‌خاطر به حاشیه بردن گروه‌هایی که منافع پاکستان را تهدید می‌کنند انجام شده است نه دیگر گروه‌های تروریستی مانند طالبان.
به‌نظر نمی‌رسد امریکا متحدی چون پاکستان را که به‌دلایل زیاد نسبت به افغانستان برای امریکا اولویت دارد تحت فشار قرار دهد. از سوی هم، سیاست امریکا در مبارزه با تروریسم پیچیده، مبهم و با گمان‌هایی رو‌به‌رو است. اظهار نگرانی امریکا از چگونگی فعالیت شبکه‌ی حقانی در پاکستان با توجه به فاجعه‌یی که در کابل رقم خورد بیش از آن‌که واقعی به‌نظر برسد اهمیت رسانه‌ای دارد و صرفاً برای فروش در بازار سیاست کابل عرضه شده است. امریکا بهترین فرصت و زمان را برای تحت فشار قرار دادن پاکستان و سرکوب طالبان و شبکه‌ی حقانی از دست داد یا نخواست به میل و توقع مردم افغانستان این گروه‌های تروریستی را تضعیف کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *