کمیسیون مستقل حقوق بشر: از افزايش خودکشى دختران در جوزجان نگرانیم‌

با دريافت جسد يک دختر جوان، شمار قتل، خودکشى و مرگ‌هاى مرموز در ولايت جوزجان در جریان امسال به ٢٢ تن رسيده و باعث نگرانى شديد سازمان حقوق بشر شده است. پوليس مي‌گويد که جسد اين دختر ٢١ ساله‌ صبح دیروز در منزلش واقع ولسوالى خانقاه‌ باحالت حلق‌آويز يافت شد.

غلام حيدر جيلانى، فرمانده پولیس ولسوالى خانقاه گفت که جسد‌ بعد از معاينات طبى در شفاخانه‌ی محل، براى تدفين به خانواده‌اش سپرده شده است. وى افزود که تا هنوز‌ علت مرگ اين دختر که خودکشى نموده ‌يا عامل ديگرى بوده، مشخص نيست، اما پوليس در زمينه تحقيق‌ مي‌کند.

مغفرت صميمى، مسئول سازمان حقوق بشر در جوزجان، فارياب و سر پُل گفت که آن‌ها داخل اقدام شده، علت و انگيزه‌ی مرگ اين دختر را پيدا نکرده‌اند، اما اکثر این وقايع‌ ناشى از خشونت‌هاى خانوادگى مى‌باشند. وى افزود: «تا زمانى که به مردم ذهنيت داده نشود که در برابر دختران و زنان خشونت نکنند، دامنه‌ی چنين وقايع دردآور و تکان دهنده‌ گسترش خواهد يافت».

خانم صميمى‌ با ابراز نگرانى شديد افزود که با مرگ اين دختر، شمار دختران و زنانى که در فارياب دست به خودکشى زده، يا مرگ آن‌ها مرموز بوده ‌يا به قتل رسيده‌اند، به ٢٢ تن مي‌رسد، در حالی ‌که در تمام سال گذشته‌ شمار آن‌ها از ٢٠ تن بيش‌تر نبود. گفتنى است که در چند‌ماه اخير، جسد يک دختر جوان که مرض سرطان داشت و جسد دو خانم‌ در شبرغان مرکز جوزجان و جسد يک نوعروس با حالت حلق‌آويز در ولسوالى آقچه نيز به دست آمد. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *