An Afghan police officer stands guard as Afghan election workers, right, note serial numbers of ballot boxes at a warehouse of the Independent Elections Commission warehouse in Kabul, Afghanistan, Sunday, April 6, 2014. Trucks and donkeys loaded with ballot boxes made their way to counting centers on Sunday as Afghans and the international community sighed with relief that national elections were held without major violence despite a Taliban threat. (AP Photo/Massoud Hossaini)

شورای امنیت ملی: برنامه‌ی امنیتی برای برگزاری انتخابات نهایی شود

اطلاعات روز: شورای امنیت ملی در نشست روز دوشنبه به ریاست رییس‌جمهور غنی گزارش ابتدایی برنامه‌ی امنیتی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را بررسی کرده و هدایت داده است که این برنامه نهایی شود.
ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی از نشست شورای امنیت ملی نوشته است: «شورای امنیت ملی با اعلام مجدد تعهد و اراده‌ی کامل حکومت مبنی بر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها، گزارش ابتدایی پلان امنیتی برای انتخابات را مورد بررسی همه‌جانبه قرار داده و هدایات لازم را به‌منظور نهایی‌سازی طرح پلان امنیتی انتخابات به ارگان‌های ذیربط صادر نمود.»
همچنان شورای امنیت ملی بر اهمیت برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها تأکید کرده و به نهادهای ذیربط هدایت داده است تا برنامه‌های قانونی پروسه‌ی انتخابات را سرعت بخشند.
خبرنامه افزوده که شورای امنیت ملی به وزارت مالیه هدایت داده است تا بررسی‌های وجوه مالی مورد نیاز انتخابات را با دونرها ادامه دهد و از تعهد حکومت افغانستان در زمینه‌ی تخصیص بودجه در خصوص پرداخت هزینه‌ی انتخابات به آن‌ها اطمینان دهد.
حکومت در حالی از نهایی‌سازی برنامه‌ی امنیتی برای انتخابات و آمادگی‌های حکومت برای برگزاری انتخابات خبر می‌دهد که تاهنوز برای برگزاری انتخابات کارهای زیادی انجام نشده باقی مانده است. تاکنون نظام انتخاباتی اصلاح نشده است؛ فرمان تقنینی رییس‌جمهور برای اصلاح نظام انتخاباتی در مجلس نمایندگان گیر مانده، کمیته‌ی گزینش رسماً کارش را برای گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی آغاز نکرده است.
در ماه حوت سال گذشته کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده بود هرچند برنامه‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در 24 میزان سال 1395 ریخته شده، اما با عدم حمایت حکومت و با گذشت هرروز «خطر» آن می‌رود که انتخابات در زمان تعیین شده برگزار نشود.