دادستان کل: فساد خطرناک‌تر از تروریسم است

اطلاعات روز: فرید حمیدی، دادستان کل فساد را بزرگترین دشمن برای مردم افغانستان خوانده و گفته است که فساد خطرناک‌تر از تروریسم است و بدون مبارزه با فساد امید و اعتمادی در دل مردم ایجاد نخواهد شد.
شماری از مقام‌های حکومتی روز شنبه در نشستی تحت نام «راهکارهای مبارزه با فساد اداری» در کابل از گستردگی فساد در ادارات دولتی و دست داشتن زورمندان، مافیاهای اقتصادی و سیاسی و نمایندگان پارلمان در فساد ابراز نگرانی کردند.
فرید حمیدی، دادستان کل افغانستان گفته است: «فساد بزرگ‌ترین دشمن و خطر برای مردم افغانستان است. حتا خطرناک‌تر از تروریسم! این (فساد) مانند یک خنجر در نزدیک قلب ماست. در درون ماست؛ با ماست و هر روز با این سروکار داریم. بنا بر این باید اولویت دولت افغانستان مبارزه با فساد باشد و تعهداتی را که در این‌ باره داده است، به کرسی بنشاند.»
حمیدی افزوده: «دولت اقدامات جدی کند که مأمورش توانایی و قدرت گرفتن فساد را نداشته باشد و در عین زمان مردم آگاه و فعال داشته باشیم که رشوت ندهند و کار خود را از طریق غیرقانونی پیش نبرند.»
همچنان احمدضیا مسعود، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب گفته است که حلقات قدرتمند دولتی در فساد دست دارند و «مافیای کلان فساد اداری» از زاویه‌های گوناگون می‌تواند نیروهای امنیتی را تهدید کند. به گفته‌ی آقای مسعود، پولیس جرأت دستگیری بسیاری از کسانی را که متهم به فساد اند، ندارد.
مسعود گفته است: «کلان‌ترین مشکل ما این است که زورمندان، و وکیل صاحبان پارلمان در تمام مسایل عدلی و قضایی اعمال نفوذ می‌کنند. ما تاهنوز ندیده‌ایم که در قراردادهای کلان وزارت‌خانه‌ها پای وکلا و سیاسیون در میان نباشد.»
نبود هماهنگی میان پولیس، دادستانی کل و دادگاه‌ها، ناامنی‌ها، دست داشتن زورمندان و مقام‌های بلندپایه‌ی دولتی در فساد، عقب‌مانده‌گی سیاسی و فرهنگی، نبود دست‌رسی و نظارت بر قراردادهای کشورهای کمک‌کننده، نظام اداری کهنه، و پیچیده‌ بودن کار در اداره‌های دولتی از چالش‌های عمده در کار مبارزه با فساد اداری گفته می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *