شبکه زنان افغان: شفاف نبودن پروسه استخدام و آزار و اذیت جنسی از مشکلات جدی زنان در سکتور امنیتی است

اطلاعات روز: شبکه زنان افغان با 200 تن از زنان در سه نهاد امنیتی کشور در کابل و 8 زون کشور دیدار نموده و می‌گوید که سروی تازه آن‌ها نشان می‌دهد که زنان در محیط کاری شان در سکتورهای امنیتی با مشکلات زیادی روبه‌رو اند.
شبکه زنان افغان می‌گوید آزار و اذیت جنسی، شفاف نبودن پروسه استخدام، ندادن ترفیع، مشکل در تقرری‌های به موقع و مشکلات ترانسپورتی از چالش‌هایی اند که زنان کارمند سکتورهای امنیتی با آن مواجه می‌باشند.
این شبکه که پیشرفت‌های زنان در سکتور امنیتی را از نزدیک دنبال می‌کند گفته است که با 200 تن از زنان در وزارت داخله، وزارت دفاع ملی و ریاست عمومی امنیت ملی به منظور مشوره و بحث با زنان در سکتور امنیتی در مورد پیشرفت‌ها، چالش‌های موجود و راه‌حل‌ها دیدار کرده است.
این شبکه با برگزاری کنفرانس خبری روز گذشته گفت که با وجود پیشرفت‌های زیاد در این عرصه، چالش عمده در جلب و جذب زنان به صفوف قوای مسلح کمپاین ضعیف جلب و جذب است که هیچ نوع ابتکار عمل که بتواند قشر زنان را در ولسوالی و قریه‌جات در مورد نقش ایشان در صفوف قوای مسلح آگاه کنند، روی دست گرفته نشده است. به باور شبکه زنان افغان: «نظر کلی در مورد نیروهای امنیتی افغان این است که زنان فاقد ظرفیت و توانایی‌های لازم برای اجرای وظایف محوله اند. با وجود آن که بست‌های خالی در تشکیل نیروهای امنیتی افغان برای زنان وجود دارد ولی این بست‌ها توسط مردان اشغال و یا به اعلان سپرده شده است.»

تبعیض بی‌حد زیاد در بخش ترفیع و تقرر زنان
در بخش ترفیع و تقرر زنان مصاحبه‌شونده معتقد اند که در نیروهای امنیتی افغان با آنان برخورد منفی صورت می‌گیرد زیرا تبعیض بی‌حد زیاد بوده و نظام مردسالار است. بیشتر زنان مصاحبه‌شونده گفته‌اند که از پنج سال بدین‌سو منتظر ترفیع نوبتی خویش می‌باشند و هیچ نوع پلان وجود ندارد تا این پلان جنبه عملی بگیرد.
در اعلامیه شبکه زنان افغان آمده است: «بیشتر ترفیعات وابسته به واسطه‌های شخصی و سیاسی اند؛ نه شایسته سالاری. زنانی که در نقش رهبری فعالیت دارند به مشکل ترفیع می‌کنند. این زنان در اجندای مشورت، طرح و تطبیق استراتژی‌های ملی و پالیسی‌ها که مربوط سکتور امنیتی می‌شود، شامل نیستند.»

زنان مانند مردان از وسایل و ترانسپورت برخوردار نمی‌باشند
افزون بر این، زنان مصاحبه‌شونده گفته‌اند باوجود آن‌که آموزش چگونگی استعمال اسلحه را دیده‌اند اما مانند مردان اسلحه دریافت نمی‌کنند. آن‌ها گفته‌اند که هیچ وقت یونیفورم دریافت نکرده‌اند و یا برای‌شان همانگونه که برای مردان توزیع می‌شود، یونیفورم توزیع نشده است. این زنان همچنان گفته‌اند که دسترسی شان به وسایط نقلیه و توانایی تحقیق جرایم، بررسی محل واقعه و بازدید با جوامع آن‌ها محدود است.
این زنان همچنان گفته‌اند که هنوز اتاق تعویض لباس و تشناب ندارند. علاوه بر این، زنانی که طفل دارند با محدودیت‌های کاری در حوزه کار شان مواجه هستند زیرا در محل کار شان کودکستان موجود نمی‌باشد.

آزار و اذیت جنسی
یافته‌های سروی شبکه زنان افغان نشان می‌دهد که در صفوف نیروهای امنیت ملی کشور دیدگاه منفی در مورد زنان وجود دارد و اکثر زنان در سکتور امنیتی باور دارند که فرهنگ احترام به زنان نهادینه نشده است. زنان در بخش‌های اخذ ترفیع، تقرر در بست‌های نظر به تجربه و دستری به سهولت‌ها و آموزش‌ها مورد تبعیض قرار می‌گیرند.
در بخشی از اعلامیه شبکه زنان آمده است که شکایت‌ها مبنی بر آزار و اذیت جنسی و تهدیدات در این نیروهای وافر اند. به نقل از اعلامیه: «علی‌رغم تدوین پالیسی جدید مبارزه علیه اذیت جنسی در محل کار و اوامر که از جانب رهبری این مراجع به تصویب رسیده عملی نمی‌شود. میکانیزم تعقیب و اخذ شکایات زنانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند وجود ندارد.»

عدم سواد کافی و ضعف مهارت‌های تخنیکی زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغان
یافته‌های شبکه زنان افغان نشان می‌دهد که زنان در نیروهای امنیتی افغان هنوز فاقد سواد کافی و ضعف مهارت‌های تخنیکی اند. زنان در سکتور امنیتی به سطح عموم آگاهی عمومی و معلومات تخنیکی کمتر در مورد نقش خویش دارند. در اعلامیه این شبکه آمده است: «زنان با مشکلاتی چون ادامه تحصیلات عالی، اشتراک در سیمنارها و ورکشاپ‌های مرتبط به وظیفه خویش مواجه‌اند. در بیشتر مواقع آمرین ذکور به ایشان اجازه استفاده از چنین فرصت‌ها را نمی‌دهند.»
این شبکه از ارگان‌های امنیتی می‌خواهد یا یک میکانیزم را به‌خاطر دریافت شکایات به گونه مستقیم ایجاد نماید یا خانم‌هایی که در این ارگان‌ها با مشکلات مواجه می‌شوند، به‌طور مستقیم شکایات شان را درج نمایند.
شبکه زنان افغان همچنان از ارگان‌های امنیتی خصوصاً وزارت داخله، وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی می‌خواهد که ترفیعات زنان را که از سال‌ها در انتظار آن هستند، اجرا نمایند. این شبکه می‌گوید که ترفیع باید براصل شایسته سالاری، مدت تجربه و مهارت‌ها استوار باشد.
براساس آمارهایی که از سوی شبکه زنان افغان ارائه شده است، درحال حاضر از مجموع 195000 اردوی ملی، 1400 تن آن را زن تشکیل می‌دهد. همچنان از مجموع 150000 پولیس ملی، 3326 تن آن زن می‌باشد که 2937 تن پولیس و 389 تن کارمند ملی در وزارت داخله می‌باشند. در کنار این، 700 زن دیگر در صوف نیروهای ریاست عمومی امنیت ملی در سراسر کشور مصروف اجرای وظیفه می‌باشند.