بریتانیا به کمک‌هایش برای مبارزه با خشونت علیه زنان ادامه می‌دهد

بریتانیا از تغییر قابل ملاحظه در وضعیت زنان افغان‌ طی ١٢ سال گذشته استقبال کرد و اعلام نمود که این کشور‌ به کمک‌های خود برای مبارزه با خشونت علیه زنان در افغانستان ادامه می‌دهد. سعيده وارثی، معاون وزارت امور خارجه‌ی بریتانیا‌ در بیانیه‌ای گفته است که دست‌رسی زنان افغان به تعلیم و خدمات صحی به طور چشم‌گیری افزایش یافته و آنان‌ به صورت روزافزون نقش مهمی را در عرصه‌های سیاسی، تجارتی و فرهنگی ایفا می‌نمایند.
وی با یادآوری مداخله‌ی جامعه‌ی جهانی در سال ١٣٨٠ در افغانستان‌ و پایان حکم‌روایی طالبان خاطرنشان کرده است که نقش‌آفرینی زنان برای پیش‌رفت افغانستان‌ حیاتی پنداشته می‌شود و زمانی که زنان از لحاظ اقتصادی فعال باشند و درعرصه‌های اجتماعی و سیاسی سهم داشته باشند، تمام مردم افغانستان از آن نفع می‌برند.
این مقام ارشد بریتانیایی‌ با اشاره به روز جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان که دو روز پیش در کشورهای مختلف، از جمله افغانستان گرامی داشته شد، افزوده است که این روز به خاطر این که بیش‌تر زنان با خطرات زیادی مواجه می‌باشند و با سخن گفتن بر ضد بی‌عدالتی‌ها‌ برای تغییرات مثبت مبارزه می‌کنند، نام‌گذارى شده است.
وارثی گفته است: «این یک موضوعی است که من به آن علاقه‌مند هستم‌. در سفرهایم به افغانستان همیشه خاطرنشان ساخته‌ام که فرصتی برای گفت‌وگوهای معنادار در این زمینه با مدافعان حقوق بشر، اعضای زن شورای ملی و فعالان جامعه‌ی مدنی وجود دارد».
اما با وصف این، معاون وزارت امور خارجه‌ی بریتانیا تصریح کرده است که نباید دست‌آوردها و چالش‌های فرا‌روی افغانستان‌ دست کم گرفته شوند و کارهای زیادی باقی مانده‌اند که زنان افغان در سراسر افغانستان به حقوق اساسی خود دست یابند.
وی بر تعهد درازمدت بریتانیا در حمایت از دولت افغانستان تأکید کرده و اعلام نموده است که این کشور‌ در راستای کمپاین جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان‌ به زنان افغان نیز در این زمینه کمک خواهد کرد. سعید وارثی در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود به گزارش تازه‌ای در مورد مواجه بودن ٨٧ درصد زنان افغان با خشونت‌ نیز واکنش نشان داده و آن را غیر‌قابل قبول خوانده است.
به گفته‌ی وی‌ بریتانیا در اوایل هفته‌ی جاری یک کمک بلاعوض هشت میلیون دالری (٥ میلیون پوندی) را به منظور آموزش کارمندان بخش عدلی و رهبران محلی و دینی در زمینه‌ی محو خشونت علیه زنان در افغانستان اعلام کرد. این مقام بریتانیایی اما گفته است که محو خشونت جنسی در افغانستان‌ یک روند ساده نخواهد بود و این چالشی است که افغان‌ها خود باید بر‌آن فایق آیند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *