رییس‌جمهور غنی: حمله‌ی تروریستی در فرانسه جنایت وحشیانه است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور حمله‌ی مرگبار بر غیرنظامیان در جنوب فرانسه را جنایت وحشیانه خوانده و گفته است تروریسم مرز، نژاد و مذهب نمی‌شناسد و همه‌ی کشورها باید علیه تروریسم به صورت مشترک مبارزه کنند.
در جریان جشن‌های روز ملی فرانسه، شب پنج‌شنبه در شهر نیس در جنوب فرانسه یک لاری جمعیت حاضر در پیاده‌رو ساحلی را زیر گرفت و در مسافت دو کیلو متر دست‌کم ۸٤ را نفر کشت و ۵۰ زخمی نفر دیگر را زخمی‌ کرد.
در فرانسه سه روز عزای عمومی اعلام شده و وضعیت اضطرار در این کشور به مدت سه ماه دیگر تمدید شده است.
هنوز هویت راننده لاری مشخص نشده و هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است اما مقامات پولیس فرانسه گفته‌اند که اوراق شناسایی یک مرد ٣١ ساله فرانسوی- تونسی‌تبار از داخل لاری به دست آمده است. براساس این مدارک، این فرد در شهر نیس زندگی می‌کرده است. پولیس هنوز مشخص نکرده که آیا این فرد به تنهایی عمل کرده یا از سوی گروه خاصی ماموریت داشته است.
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که رییس‌جمهور غنی این حمله‌ی تروریستی را به شدیدترین الفاظ محکوم کرده و به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به دولت فرانسه و خانواده‌های قربانیان این حادثه‌ی تروریستی ابراز می‌دارد.
آقای غنی افزوده، حمله بر غیرنظامیان «جنایت و عمل وحشیانه» بوده و این چنین اعمال نه تنها که قابل بخشش نیست، بلکه تحت هیچ عنوان توجیه پذیر نمی‌باشد.
غنی گفته است: تروریسم مرز، نژاد، دین و مذهب نمی‌شناسد و برای همه‌ی کشورهای منطقه و جهان تهدید و خطر مشترک به شمار می‌رود.
اعلامیه افزوده که آقای غنی یکبار دیگر بر مبارزه‌ی مشترک همه‌ی کشورها علیه پدیده شوم تروریسم تأکید کرده است.
عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه نیز با نشر اعلامیه‌یی این حمله را محکوم کرده و گفته است این حمله و حملات مشابه در اروپا در این اواخر یک‌بار دیگر نشان داد که تروریسم به مثابه‌ی تهدید جهانی علیه بشریت و ارزش‌های انسانی است و برای مبارزه با این پدیده همکاری جهانی ضرورت است.
در ماه عقرب سال گذشته نیز سلسله حملات هماهنگ در پاریس از سوی گروه داعش انجام شد که در آن ۱۳۰ نفر کشته شدند. گروه داعش رسماً مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و فرانسه پس از آن، بزرگترین حمله‌اش را علیه داعش در سوریه انجام شد.
پس از حمله‌ی روز پنج‌شنبه نیز فرنسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که حملاتش را علیه داعش در سوریه و عراق افزایش می‌دهد.