دانش: قانون انتخابات به‌گونه‌ی اصلاح شود که رضایت همگانی را به پی داشته باشد

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که فرمان تقنینی رییس‌جمهور در مورد اصلاح نظام انتخابات آماده است و قانون اصلاح شده انتخابات افغانستان طی این فرمانی توشیح خواهد شد.
آقای دانش افزوده که پیش از آن تلاش می‌کنیم که قانون انتخابات طوری اصلاح شود که رضایت همه جناح‌های سیاسی و همگانی را در پی داشته باشد.
معاون دوم ریاست‌جمهوری امروز (دوشنبه، 15 سنبله) در دیدار با تادامیچی یاماموتو، نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغاستان در کابل تأکید کرده است که تاهنوز مشوره‌های جدی در مورد برخی از مواد قانون انتخابات و همچنین فرمان تقنینی رییس‌جمهور وجود دارد که اما امروز نهایی خواهد شد.
آقای دادامیچی یاماموتو گفته است که ملل متحد تلاش می‌کند که همه نظرات و دیدگاه‌های موجود از سوی جناح‌های سیاسی و هم چنین مردم افغانستان در قانون جدید منعکس شود.
در اوایل ماه جاری خورشیدی پیش‌نویس قانون انتخابات از سوی کابینه تایید شد. آن زمان ارگ ریاست‌جمهوری گفت که کابینه افغانستان بعد از بحث مفصل و ابراز نظر پیرامون مواد قانون انتخابات، طرح قانون انتخابات را در «پرنسیپ» مورد تایید قرار داده است.
اما طرح تک کرسی شدن حوزه‌ها انتخاباتی در پیش‌نویس قانون انتخابات واکنش‌ها و انتقادهایی را به دنبال داشته است.
«تک کرسی» طرحی است که بر بنیاد آن حوزه‌های انتخاباتی روشن می‌شود و نیز ساحه‌ی به‌دست آوردن رای و پیکارهای انتخاباتی برای هر نامزد مشخص می‌گردد. بر بنیاد این طرح در انتخابات مجلس نمایندگان، شورا‌های ولایتی و ولسوالی، یک نامزد در یک بخش مشخص ولایت خودش را نامزد می‌کند و تنها از همین بخش رای به‌دست خواهد آورد.
بیشتر انتقادها بر این اساس بود که این طرح در شرایط فعلی افغانستان جنبه‌ی عملی نداشته و افغانستان را به سوی یک بحران می‌برد.
معاون دوم ریاست‌جمهوری که ریاست کمیته قوانین را به عهده دارد، اکنون می‌گوید که قانون انتخابات طوری اصلاح می‌شود که رضایت همه در آن تأمین شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *