امتیازدهی باشندگان کابل به خدمات شهرداری: از «بد» و «خیلی بد» تا «خیلی خوب»

اطلاعات روز: نتایج یک تحقیق تازه زیر نام «امتیازدهی باشندگان کابل از خدمات شهرداری» نشان می‌دهد که باشندگان 21 ناحیه کابل از ارایه خدمات شهرداری کابل راضی نمی‌باشند. براساس این تحقیق، از میان 1275 نفر، حد اوسط آن خدمات شهرداری کابل را «بد» و نزدیک به 40 درصد آن را «خیلی بد» توصیف کرده‌اند.
این گزارش که امروز از سوی دیدبان شفافیت افغانستان منتشر شده، در قالب یک کارت نمره‌دهی از 21 ناحیه شهر کابل (از مجموع 22 ناحیه) در مدت زمان هشت ماه تهیه شده است.
در این گزارش آمده است که فقط 7 درصد از باشندگان شهر کابل عرضه خدمات شهرداری را «خیلی خوب» و 20 درصد «خوب» توصیف کرده‌اند. در این گزارش آمده است: «در این نظرسنجی همچنان، میزان اوسط عرضه خدمات و مدیریت شهرداری کابل، فقط 44 درصد بوده که این رقم نشان دهنده فیصدی پایین ارایه خدمات شهرداری می‌باشد.»
سید اکرام افضلی، رییس دیدبان شفافیت افغانستان در هنگام ارایه این تحقیق به رسانه‌ها گفت: «شهرداری کابل با مشکل جدی حکومتداری مواجه است و در این مورد حکومت تا حال توجه لازم را نداشته است. سهم‌گیری مردم در شفافیت و حسابدهی بسیار ضعیف است.»
رییس دیدبان شفافیت افغانستان علاوه کرد که شهرداری کابل نتوانسته رضایت مردم را به‌دست بیاورد، درحالی‌که در بیشتر از یک دهه کابل نقطه توجه تمام کمک کنندگان بین‌المللی بوده است. او گفت: «حکومت باید در قسمت ارایه خدمات سهم‌گیری مردم در امر حکومتداری محلی و انتخابات محلی به‌شمول شهرداری و روستاها توجه جدی کند.»

خدمات شهری در نواحی کابل 10 درصد نسبت به سال 2014 بهتر شده است
خدمات شهری در نواحی کابل 10 درصد نسبت به سال 2014 بهتر شده است

برمبنای این تحقیق، از میان 22 ناحیه‌ی شهر کابل، ناحیه‌های سوم و چهاردهم از نظر مردم با به‌دست آوردن بیشترین نمره مقام اول را به‌دست آورده و ناحیه 18 از لحاظ عرضه خدمات شهرداری در مقام آخر قرار گرفته است.
نمره‌دهندگان به این باور اند که نواحی 19، 18 و 20 از جمله نواحی اند که کم‌ترین توجه شهرداری به آن صورت گرفته است و به همین منظور میزان رضایت باشندگان این نواحی هم کم‌تر بوده است.
دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید یکی از عوامل کلیدی در میان شهروندان کابل که سبب چنین برداشتی از عرضه خدمات و کیفیت مدیریت شهرداری کابل گردیده است، عدم توجه و اولویت ندادن حکومت نسبت به شکل دادن پالیسی توسعه شهرسازی است.
با وجود این، نتایج تحقیق دیدبان شفافیت افغانستان همچنان نشان‌دهنده بیشتر شدن رضایت مردم نسبت به این خدمات نیز است. در سال 2014 میزان رضایت‌مندی مردم از خدمات شهرداری 34 درصد بوده اما در سال 2016 به 44 درصد افزایش یافته است. دلیل این افزایش 10 درصدی در ناحیه‌های شهر کابل، تعهدات حکومت وحدت ملی منبی بر توسعه شهری گفته شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *