افزایش خودکشی در کشور؛ در سال جاری حدود 12 هزار واقعه‌ی سوختگی و مسمومیت در کشور ثبت شده است

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه می‌گوید واقعات خودکشی در کشور در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته است اما آمار دقیقی از واقعات خودکشی در دست نیست.
احمد جان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه امروز در مراسم تجلیل از روز جهانی وقایه از خودکشی گفت هرچند وزارت صحت عامه ارقام دقیق از خودکشی ندارد اما آمار ثبت شده نشان می‌دهد که میزان خودکشی در کشور افزایش یافته است.
این‌که چرا وزارت صحت عامه ارقام دقیق از واقعات خودکشی ندارد، آقای نعیم در این مورد می‌گوید رسوم و عنعنات نادرست باعث شده است تا بسیاری از خانواده‌ها واقعات خودکشی را گزارش ندهند.
او گفت: «وزارت صحت عامه متأسفانه ارقام دقیق ندارد به‌خاطریکه مردم این مسأله را عار و ننگ می‌دانند و مسأله خودکشی و خودآزاری را یادآوری نمی‌کنند این واقعات اکثراً راپور داده نمی‌شود چیزیکه در وزارت صحت عامه ثبت است بنام تسممات و سوختگی است بنابر همان ارقام گفته می‌توانیم که میزان خودکشی سال به سال بیشتر گردیده‌است.»
در برنامه تجلیل از روز جهانی وقایه از خودکشی زیر نام «تماس گرفتن، مفاهمه کردن و‌ مراقبت» اعلام گردید که در سال جاری 2061 واقعه‌ی مسمومیت از در پنج شفاخانه‌ی بزرگ شهر کابل و 9555 واقعه‌ی سوختگی در سراسر کشور به ثبت رسیده است.
افسردگی، ازدواج‌های اجباری، خشونت‌های خانوادگی، تجاوز جنسی، بیکاری و اعتیاد به مواد مخدر از عوامل عمده افزایش موارد خودکشی در کشور خوانده شده است.
آقای نعیم در این برنامه گفت خودکشی یک معضل اجتماعی است و سکتور صحی به تنهایی نمی‌تواند آن‌را محو نماید. او گفت باید هر شخص بدون در نظرداشت موقف وظیفوی از امکانات خود برای وقایه در برابر خود کشی استفاده کند.
معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه افزود: «هرکسی بدون موقف، بودجه و امکانات می‌تواند به صحبت‌های قربانیان نجات یافته گوش دهد و با آنان تماس برقرار نماید و آن‌ها را به دریافت خدمات رهنمایی نماید، آن وقت ما می‌توانیم مراقبت نماییم.»
آقای نعیم گفت براساس آمار سازمان صحی جهان، سالانه یک میلیون نفر در جهان خودکشی می‌کنند که بیشتر بین سنین 15 تا 29 سالگی و بالاتر از 70 سالگی می‌باشد.
همچنان وزارت صحت عامه در خبرنامه‌یی گفته است که بر اساس مطالعات، ۷۰ درصد خودکشی‌ها به دلیل افسردگی، ۲۲ درصد به سبب اختلال و وسواس اجباری، ۲۰ درصد به سبب پریشانی و ۱۸ درصد به سبب اختلال روانی پس از صدمه اتفاق می‌افتد.
وزارت صحت عامه کشور درحالی این آمار را ارایه می‌کند که در سال 2014 میلادی سازمان صحی جهان گزارشی را منتشر کرد که براساس آن در سال 2012 میلادی در افغانستان 1250 تن خودکشی کرده‌اند که شامل 643 زن و 562 مرد می‌شود.