رییس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار موافقت‌نامه‌ی صلح را امضا کردند

اطلاعات روز: موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و از مخالفان مسلح دولت پیش از چاشت امروز توسط رییس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار امضا شد.
مراسم امضای این موافقت‌نامه که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، در آن رهبران حکومت وحدت ملی، رییس جمهور پیشین کشور، رهبران سیاسی و شماری از مقامات کشورهای خارجی حضور یافته بودند اما پیام گلبدین حکمتیار در یک ویدیو به نمایش گذاشته شد و او توافق‌نامه را در برابر دوربین در مکان نامعلوم امضا کرد.
رییس جمهور غنی در این مراسم ضمن تبریک گفتن این موافقت‌نامه، گفت مفاد این توافق‌نامه همزمان با امضای این سند اجرایی و زمینه حضور آقای حکمتیار در کابل در هفته‌های آینده فراهم خواهد شد.
پیش از این حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور نماینده حزب اسلامی این سند را امضا کرده بودند.
رییس جمهور غنی در این مراسم گفت اکنون فرصتی است برای طالبان و دیگر گروه‌های مخالف دولت تا بر سر دو راهی موجود در برابر شان نشان بدهند که انتخاب شان چیست، بودن در کنار ملت و پیوستن به کاروان صلح عزت‌مندانه به مانند حزب اسلامی و سهم گرفتن در ساختن کشور و کمک به رفاه و پیشرفت آن، و یا قرار گرفتن در برابر ملت و ادامه دادن به خونریزی و جنگی که سودش تماماً به جیب بیگانگان می‌رود.
آقای حکمتیار نیز در پیام ویدویی خود از سایر مخالفان مسلح دولت به ویژه طالبان خواست به روند صلح بین‌الافغانی بپیوندند زیرا ادامه جنگ به نفع افغان‌ها نیست بلکه به نفع خارجی‌ها است.
او از رییس جمهور افغانستان خواست روند صلح با گروه طالبان را آغاز کرده و زندانیان آن‌ها را آزاد کند.
در موافقت‌نامه‌یی که میان دو طرف امضا شده است، پایان جنگ، تامین صلح و امنیت، پایبندی به ارزش‌های اسلامی، حقوق برابر و بدون تبعیض زن و مرد در برابر قانون، یک‌پارچگی افغانستان و تعلق به همه اقوام کشور در آن تعهد شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *