گزارش ویژه بخش حقوق بشر یوناما از حمله تروریستی بر تظاهرات جنبش روشنایی منتشر شد

اطلاعات روز: گزارش ویژه بخش حقوق بشر یوناما در مورد حمله بر تظاهرات جنبش روشنایی در دوم اسد تحت عنوان ” حمله ۲۳ جولای سال ۲۰۱۶ بر مظاهره صلح آمیز در کابل ” امروز منتشر شد.
یوناما در این گزارش گفته است که حمله 23 جولای به شکل عمدی افراد غیرنظامی را هدف قرار داده و باعث گسترش رعب و وحشت در بین افراد ملکی شده است. این گزارش همچنان حمله را نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین المللی خوانده و گفته است که ممکن است این حمله یک جنایت جنگی شمرده شود.
یوناما گفته است که در این حمله 85 تن کشته و بیش از 400 تن دیگه زخمی شدند که تمامی آنها مرد و هزاره های شیعه مذهب بودند.
براساس این گزارش در 23 جولای 2016 دو مهاجم انتحاری بالای یک مظاهره صلح آمیز حمله کردند که یکی از مهاجمین کمربندش را منفجر و کمربند مهاجم دومی منفجر نشده است.
در این گزارش اشاره شده است که این حمله به شکل نگران کننده ای به طور عمد افراد جامعه ای وابسته به قومیت و مذهب خاص را هدف قرار داده است. داعش که به نام دولت اسلامی نیز شناخته میشود، مسؤلیت این حمله را به دوش گرفته که سبب دامن زدن به خشونت و تفرقه مذهبی میگردد.
این گزارش گفته است که این حمله تاثیرات ناگواری بالای حقوق مظاهره کننده کان مخصوصا حق آزادی عقیده و بیان و همچنین حق تجمعات مسالمت آمیز برجای گذاشته است .
براساس گزارش و یافته های یوناما این حمله مرگبارترین حادثه تلفات افراد ملکی در جریان یک حمله از زمانیکه یوناما مستند سازی تلفات افراد ملکی را در سال 2009 آغاز کرده، میباشد.
گزارش یوناما در حالی منتشر می شود که قبلاً داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود و دولت افغانستان کمیسیونی را به منظور بررسی این حمله تشکیل داد که تا هنوز نتایج تحقیق شان منتشر نشده است.