افزایش کم‌سابقه‌ی قیمت دالر در افغانستان

نورالله دلاوری، رییس بانک مرکزی می‌گوید، نگرانی مردم نسبت به آینده سبب افزایش قمیت دالر در ‌کشور شده است. در حال حاضر یک دالر آمریکایی در بازارهای کابل و ولایت‌های کشور بین ۵۸.۳۰ تا ۵۸.۵۰ افغانی مبادله می‌شود در حالی که نرخ هر دالر آمریکایی در ‌کشور تا یک‌ماه قبل ۵۶ افغانی بود.
در سال‌های گذشته نیز قیمت بازارهای افغانستان شاهد مبادله‌ی یک دالر معادل ۶۰ افغانی بود، اما این وضعیت بیش از چند روز ادامه نیافت. مقام‌های افغان انتظار دارند که اگر افغانستان با آمریکا موافقت‌نامه‌ی امنیتی امضا کند، بخشی از نگرانی‌های مردم نسبت به آینده از نقطه نظر امینتی رفع خواهد شد و انتظار می‌رود نرخ دالر در بازار ارز کشور به ۵۱ افانی کاهش پیدا کند.
نرخ دالر به افغانی در یک‌دهه‌ی گذشته تا حد زیادی ثابت بوده و در اکثر این سال‌ها یک دالر آمریکایی بین ۴۸ تا ۵۰ افغانی مبادله شده است. نورالله دلاوری، رییس بانک مرکزی در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی گفته که اگر خبرهای خوشی در مورد آینده‌ی امنیتی افغانستان برسند و خاطر مردم را نسبت به آینده آرام کنند، ارزش دالر دوباره کاهش خواهد یافت.
آقای دلاوری گفت، قیمت شدن دالر آمریکایی در بازارهای جهانی، نگرانی مردم نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خروج نیروهای بین‌المللی در سال آینده از افغانستان و هم‌چنین بحث امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا از دلایل بالا رفتن قیمت دالر در برابر افغانی است.
او در پاسخ به این سوال که آیا تأخیر افغانستان در امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا تأثیری بر افزایش نرخ دالر داشته است یا خیر؟ گفت: «بلی، طبعا، تأثیر مستقیم داشته است، چون موضوع امنیتی است، مردم نگران هستند که چه اتفاق خواهد افتاد. اگر کارهایی صورت گیرد که خاطر مردم آرام شود، تأثیر مثبتی روی بالا رفتن ارزش افغانی در برابر دالر خواهد داشت».
آقای دلاوری در ادامه گفت که در سال‌های آینده افغانستان به تعهداتی که در اجلاس توکیو صورت گرفته، دل بسته است که به باور او، آن‌هم به وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان و رابطه‌ی ‌کشورها با دولت‌های کمک کننده بستگی دارد.
در حال حاضر دولت افغانستان هفت میلیارد و چهارصد میلیون دالر آمریکایی در بخش اسعار بین‌المللی خود ذخیره دارد و این پول را برای شرایط اضطراری و جلوگیری از بحران احتمالی مالی ذخیره شده است.
فقط غرق نمی‌شویم
آقای دلاوری می‌گوید، در صورتی که تعهدات اجلاس توکیو عملی نشوند، افغانستان می‌تواند با این پول تنها «سر خود را از آب بیرون نگه دارد و غرق نشود». پیش‌تر حامد کرزی رییس جمهور در نشست خبری در کابل گفته بود که کشورش، ۶ میلیارد دالر ذخیره دارد و در صورتی که کمک‌های جامعه‌ی جهانی متوقف شوند، می‌تواند از این پول تا دو سه سال آینده استفاده کند.
جدا از این برنامه‌ها که برای کوتاه‌مدت، دورنمای اقتصاد افغانستان منوط به منابع زیرزمینی ‌کشور، از جمله استخراج معادن بزرگ است که در چارچوب برنامه‌های درازمدت اقتصادی افغانستان قرار دارد. برنامه‌هایی که بدون کمک‌های جامعه‌ی جهانی و تأمین امنیت، ممکن نیستند.
افغانستان و آمریکا پس از حدود ۱۸ ماه بحث و جدل هنوز نتوانسته‌اند با امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی آمریکا و افغانستان به بحث در مورد حضور نیروهای خارجی پس از سال ۲۰۱۴ و میزان و چگونگی این حضور پایان دهند. آقای کرزی گفته است، تا زمانی که روند صلح عملا آغاز نشود و آمریکا عملیات شبانه‌ی زمینی و هوایی خود در خاک افغانستان را متوقف نکند، پای این موافقت‌نامه امضا نخواهد کرد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *