تولید تریاک افغانستان 43 درصد افزایش یافته است

رییس اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد برای افغانستان، اندری اویسیان، می‌گوید در سال 2016 تخمین احتمالی تولید تریاک در افغانستان به 4800 تُن رسیده است که نسبت به سال گذشته میلادی 43 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
رییس اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد برای افغانستان امروز در نشست خبری مشترک با وزیر مبارزه با مواد مخدر و معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله در مرکز رسانه‌های حکومت در برنامه ارایه گزارش سروی کشت و تولید مواد مخدر افغانستان-سال 2016 گفت اوسط حاصلات تریاک 23.8 کیلوگرام فی هکتار تخمین شده است که 30 درصد بیشتر نسبت به سال 2015 میلادی (18.3 درصد) می‌باشد.
او افزود براساس این سروی، 54 درصد تولید تریاک در زون جنوب کشور، 24 درصد در زون غرب، 12درصد در زون شرق و 6 درصد در زون شمال صورت گرفته است.
به گفته‌ی اندری اویتسیان ضمن این‌که جنگ و فساد عامل افزایش کشت کوکنار در ولایت افغانستان گردیده، در سال 2016 پروسه‌ی محو (تخریب) مزارع کوکنار در 7 ولایت (بدخشان، قندهار، ننگرهار، نیمروز، سرپل، تخار و لغمان) عملی گردید که بر مبنای آن موازی 355 هکتار زمین از وجود کوکنار پاکسازی شده است؛ رقمی که 91 درصد کاهش را نظر به سال گذشته نشان می‌دهد.
در همین حال سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر کشور می‌گوید که بر مبنای این سروی، مجموع ساحات تحت کشت کوکنار در افغانستان 201000 هکتار زمین را احتوا می‌کند که 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته میلادی را نشان می‌دهد. او گفت در سال 2015 میلادی موازی 183000 هکتار زمین تحت کشت کوکنار قرار داشت.
یافته‌های این سروی نشان می‌دهد که در سال 2016، از مجموع کشت کوکنار در افغانستان، 93 درصد کشت در زون‌های جنوب، شرق و غرب که از بلندترین تهدیدات امنیتی برخوردار می‌باشند، صورت گرفته است.
زون جنوب 59 درصد، زون غرب 25 درصد و زون شرق 9 درصد از مجموعه‌ی کشت کوکنار را احتوا می‌نماید. ساحات تحت کشت کوکنار در زون شرق در ولایات (کاپیسا، کنر، لغمان و ننگرهار) متمرکز گردیده است. زون‌های دیگر (شمال، شمال‌شرق و مرکز) 7 درصد از کشت کوکنار را تشکیل می‌دهند.
براساس سروی موجود در سال 2016، به تعداد 13 ولایت عاری از کشت کوکنار می‌باشد که نسبت به سال گذشته، کاهش را نشان می‌دهد. در زون شمال، ولایت جوزجان با داشتن 409 هکتار زمین کشت‌شده‌ی کوکنار، عاری بودن خود را از دست داده؛ درحالی که درسال 2015 این ولایت از کشت کوکنار عاری بود.
وزیر مبارزه با مواد مخدر همچنان گفت بر اساس نتایج این سروی، در سال جاری با تطبیق برنامه‌های معیشت بدیل، آگاهی عامه، کاهش تقاضا و برنامه‌ی تقدیر از اجراآت خوب، کشت کوکنار در ولایات فراه 57 درصد، در نیمروز40 درصد، در غور 29 درصد، در هرات 27 درصد، در هلمند 7 درصد، در قندهار 3 درصد و در دایکندی 2 درصد کاهش یافته است. اما، به دلیل بلند بودن سطح ناامنی و گسترش فعالیت مخالفان مسلح که مانع تطبیق برنامه‌های مبارزه علیه مواد مخدر در برخی از ولایت‌ها گردیده، مانند ولایت بادغیس، آمارها افزایش کشت کوکنار را نشان می‌دهد.
خانم عظیمی دلیل پایین بودن محو مزارع کوکنار را مشکلات حاد امنیتی در ساحات تحت کشت کوکنار، تاخیر در ارسال پول محو مزارع از جانب تمویل کنندگان و پیش آمدن فصل گرما نظر به سال گذشته عنوان می‌کند.
بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله اما می‌گوید افزایش 10 درصدی کشت کوکنار در یک وضعیت جنگی و افزایش ناامنی در کشور، چندان جای تعجب نیست و این درحالی اتفاق افتاده که نیروهای امنیتی در نبرد سخت با گروه‌های مسلح مخالف دولت به سر می‌برند.
او گفت: «گرچند در کشت کوکنار به‌صورت محدود افزایش به عمل آمده، اما در میزان گرفتاری‌های قاچاق‌بران بزرگ و کوچک و در ضبط مواد مخدر، پیش رفت‌های چشمگیری داریم که نظر با سال پار، قابل مقایسه است.»
مساحت زمین تحت کشت تریاک در کشور از سال 1994 به بعد، امسال سومین بار است که بالای 200 هزار هکتار می‌رسد. در سال 2009 مساحت کشت تریاک به 209 هزار هکتار و در سال 2014 به 224 هزار هکتار زمین رسیده بود.
در سال 1994 میلادی حدود 71 هزار هکتار زمین در سراسر کشور تریاک کشت می‌شد و در سال 1996، همزمان با به قدرت رسیدن طالبان، این رقم به 57 هزار کاهش یافت و براساس آمارها، در زمان سقوط طالبان در سال 2001، تنها 8 هزار هکتار زمین تریاک کشت شد.
گزارش سروی تازه کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان-سال 2016، از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر با همکاری اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل و معینت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله تهیه شده است.