واکنش‌ها به قیر شدن سرک در دایکندی

شایعه است که دولت‌مردان افغانستان بالآخره بعد از 15 سال مبارزه‌ی نفسگیر و 24 ساعته در امر مبارزه با انکشاف متوازن، شکست را پذیرفتند و اجازه دادند ولایت دایکندی یکی از ولایت‌های افغانستان باشد و این ولایت حتا سرک قیر هم داشته باشد. بعد از آن‌که حکومت در امر نادیده‌گرفتن صد درصد دایکندی شکست خورد و مجبور شد صدها متر سرک را در این ولایت قیر کند، اکنون نگرانی حکومت وحدت ملی و جامعه‌ی جهانی از این است که مبادا این چند صد متر سرک پخته، سرآغاز کارهای دیگر باشد که حکومت مکلف است آن را انجام دهد.
ولایت دایکندی تنها ولایت افغانستان بود که در طول تاریخ افغانستان حتا یک وجب سرک قیر نداشت، ولی امسال به دلیل فساد در کمیته‌ی مستقل نادیده‌گیری ولایت‌های مرکزی که در راس آن همیشه رییس جمهور قرار داشته، این ولایت صاحب چندین وجب سرک قیر شد. اما یکی از سخن‌گویان این کمیته در تماس با دفتر خبرنگار ناراضی گفت: ما حکومت نوپای هستیم و هنوز خیلی چیزها را نمی‌فهمیم اما به ملت افغانستان قول می‌دهیم که تا سال 2033، حتا یک وجب دیگر در این ولایت سرک قیر نکنیم. وی افزود که ما از این اشتباه خود درس‌های فراوان گرفته‌ایم و ما معتقدیم که ما هنوزهم پیروز هستیم و شکست نخورده‌ایم چرا که مولوی فرانک انگول‌هشتاد گفته که شکست‌ها آغاز پیروزی‌هاست.
داستان انکشاف متوازن در افغانستان، شبیه داستان هری‌پاتر است. یک‌زمانی می‌بینی که انکشاف متوازن به تقسیم پول‌های کمک شده میان چند بزرگوار خلاصه می‌شود، زمانی دیگر می‌بینی که به اندازه‌ی ده سال بودجه‌ی ولایتی ولایت دایکندی، چند جوان متعلق به فامیل همین بزرگواران کنفرانس‌های علمی در مورد فواید زردک خوردن و نصوار نکشیدن برگزار کرده‌اند و همین‌طور گدود است. حکومت پس از طالبان افغانستان به جامعه‌ی جهانی اعلام داشت که افغانستان نیاز به انکشاف متوازن دارد و انکشاف متوازن نیاز به پول، جامعه‌ی جهانی هم صدها میلیارد دالر به افغانستان کمک کرد. حکومت شروع کرد به انکشاف متوازن. در جریان این انکشاف متوازن، بعضی از بزرگان مملکت آن‌قدر پول‌دار شدند که همین حالا به ارزش سه برابر دایکندی صاحب پول و جایداد شده‌اند. البته پانزده سال طول نکشید که آن‌ها این‌قدر پول‌دار شوند، همان 6-7 سال اول به چنین موفقیتی دست پیدا کردند. اما دایکندی بعد از پانزده سال، شاید به طول 15 کیلومتر صاحب سرک قیر شده است. تعدادی از همین مقامات در این رابطه ابراز داشتند که تقصیر ما نیست!
به نقل از یکی از مسئولین دفتر سخن‌گوی ریاست جمهوری، رییس جمهور محمد اشرف غنی همه چیز در مورد ولایت دایکندی را می‌فهمد. او خبر دارد که شاگردان معارف این ولایت اکثراً مکتب ندارند و زیر خیمه، زیر درخت یا حتا در فضای آزاد و زیر آفتاب به تعلیم ادامه می‌دهند. این مقام که نخواست اسمی از او برده شود، گفت: رییس جمهور از این‌که فرزندان دایکندی مکتب ندارند و با زحمت درس می‌خوانند، همیشه خوشحال است.
اما یکی از مسئولین دفتر کمک‌های جامعه‌ی جهانی به رسانه‌ها گفت که ما چیزی در این مورد نمی‌دانیم. ما هم عکس آن چند متر سرک قیر شده را دیده‌ایم، ولی هنوز مطمئن نیستیم. تحقیقات در زمینه جریان دارد. وی از مردم خواست که نگران نباشند، ممکن است این عکس‌ها فتوشاپ شده باشد. چرا که عصر، عصر تکنالوژی و فتوشاپ است. زمانی‌که خبرنگاران به وی با چهره‌های متمایل به واااااااااااا نگریستند، وی گفت: وااااااااااااا ندارد. شما مردم افغانستان همیشه زود قضاوت می‌کنید. همین که دیده‌اید یک عکس از سرک قیر در ولایت دایکندی منتشر شده، فوراً آمده‌اید به جان ما و می‌پرسید که چرا این سرک قیر شده، نی که دایکندی را هم معامله کرده‌اید؟! اول اجازه دهید واقعی‌بودن یا نبودن این سرک معلوم شود، بعد. اگر به راستی قیر شده بود، ما حاضریم مسئولیت‌اش را به عهده بگیریم. سپس وی با عجله کنفرانس خبری را ترک کرد و گفت باید شخصاً در این مورد با رییس جمهور صحبت کند.
گفته می‌شود 33 نفر در ولایت دایکندی به علت غیرمترقبه بودن این حادثه، سکته کرده و اوضاع شان وخیم است. والی ولایت دایکندی از آن‌عده از باشندگان ولایت دایکندی که قصد سکته را دارند، خواهش کرده که در دایکندی سکته نکنند، چون تا به کابل می‌رسند، ممکن خطرآفرین شود. وی از آن‌ها خواست یک هفته پیش از سکته، راهی کابل شوند و آن‌جا سکته کنند. گفته می‌شود این حس بشردوستانه‌ی والی دایکندی قابل قدر است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *