واکنش ارگ به زبان دیگر

آقای دوستم که روزهای اول حاضر بود تمام فاریاب را به‌دلیل این‌که معاون اول ریاست‌جمهوری شده، شادیانه فیر کند؛ این‌روزها دل خوش از حکومت و از مقامش ندارد. او ادعا کرد که رییس‌جمهور گرفتار حنیف اتمر، معصوم استانکزی و سلام رحیمی شده و نمی‌داند که چه باید بکند و چه نباید بکند. سپس وی معصوم استانکزی را نشانه رفت و به‌نحوی از طالب بودن او سخن گفت، حتا قتل استاد ربانی را به‌عنوان شاهد بیان کرد.
سخنان دوستم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی کشور بازتاب خیلی گسترده‌یی داشت. معمولاً وقتی خبری یا واکنشی بازتاب گسترده پیدا می‌کند، ارگ ریاست‌جمهوری نگران می‌شود و واکنش نشان می‌دهد. واکنش ارگ از این قرار است.
جنرال صاحب دوستم در وضعیت کنونی خلاف شان و مقامت گپ می‌زنی! (حداقل صبر می‌کردی گورت را می‌کندیم، بعد می‌آمدی شکایت می‌کردی ناجنرال نامعاون!). بهتر بود به‌جای این‌که رییس امنیت ملی کشور را طالب قلمداد کنی و رییس‌جمهور غنی را برده‌ی اتمر و سلام رحیمی و آقای استانکزی بخوانی، می‌آمدی در یک سالون کلان حرفت را مطرح می‌کردی، سپس کلان‌های کشور یعنی آقای اتمر و آقای استانکزی و آقای رحیمی برایت تصمیم می‌گرفتند که چه‌به‌چه شود. ارگ رییس‌جمهور در قسمتی از این واکنش خویش، سربازان امنیتی کشور را سپر بلا جور کرده، پشت آن‌ها پنهان شده و گفته: در حالی‌که سربازان امنیتی کشور در اقصی نقاط کشور به‌دست طالبان کشته می‌شوند و گاهی هم طالبان را مجبور به فرار می‌کنند، درست نیست که معاون اول رییس‌جمهور از طالبانیزه شدن حکومت سخن براند و مشکوک شود که مثلاً آقای استانکزی دستوراتش را از کجا می‌گیرد. خُب از هر کجا که می‌گیرد به تو چه؟ ایشان حق دستورگیری خودش را دارد.
در بخش دیگر این واکنش که ارگ ریاست‌جمهوری فکر کرده آقای دوستم کم‌خرج است، به کمک‌های بروکسل اشاره نموده گفته است که پول‌ها در حال رسیدن است. یک معاون رییس‌جمهور نباید این‌قدر بی‌تابی کند. در ضمن ارگ ریاست‌جمهوری حتا به سهم جنرال دوستم هم اشاره کرده و گفته که اگر معاون اول رییس‌جمهور فکر می‌کند که در حکومت سهم ندارد، یک فکر مناسب نیست. چرا که ما را مجبور می‌کند آقای فیض‌الله ذکی را با موزه‌هایش در چشم سترجنرال صاحب داخل کنیم و بگوییم این سهم است یا گوشت قصابی؟ ارگ ریاست‌جمهوری قوم‌پرست بودن رییس‌جمهور را به کلی رد کرده و گفته که رییس‌جمهور کمک‌های جامعه‌ی جهانی را برای افغانستان جمع می‌کند نه برای لوگر! و داکتر صاحب عبدالله هم پولی را که از رییس صاحب جمهور می‌گیرد تنها به‌خاطر تاجیک‌ها نمی‌گیرد، به خاطر همه‌ی اقوام باهم در خطر افغانستان می‌گیرد.
در همین حال انتقادی که بر ارگ وارد است این است که عملکردهای داخلی حکومت وحدت ملی مناسب نیست و اظهارات جنرال دوستم هم به‌خاطر رفتار نادرست و مشکوک چهار فرد با صلاحیت این مملکت است. ارگ ریاست‌جمهوری در پاسخ به این انتقاد گفته که اظهارات نامناسب و عملکرد نامناسب فرق دارد. ما فقط از جنرال صاحب دوستم می‌خواهیم که اظهارات نامناسب نداشته باشد، بیاید اگر زورش می‌رسد از الف تا یای سیاست را تغییر بدهد و خودش مدیریت کند، هیچ پروای این را نداشته باشد که عملکرد مناسب است یا نه. فقط همیشه باید اظهارات مناسب داشته باشد. مثلاً در حالی‌که همه می‌فهمیم سربازان امنیتی کشور چه حالی دارند، اما می‌بینید که رییس‌جمهور، آقای اتمر، حتا آقای معصوم استانکزی که بعضی‌ها در طالب بودنش شک ندارند، آن‌ها را چه‌گونه بیان می‌کنند. می‌گویند که سربازان دلیر امنیتی افغانستان در نقطه‌نقطه‌ی این کشور در حال نبرد با دهشت‌افگنان‌اند. هیچ‌وقت نمی‌گویند که نرساندن کمک به سربازان در محاصره، نرساندن تجهیزات نظامی، ندادن دستور حمله بر طالبان و کشتن طالبان، شریک نکردن کشف‌های استخباراتی با نیروهای امنیتی و مردم جز پلان‌ها و سیاست‌های امنیتی حکومت غامس (غنی، اتمر، معصوم و سلام رحیمی) است. بناءً آقای دوستم باید اظهاراتش را به‌شکل مناسبش بیان کند، نه این‌که بیاید همه چیز را صاف و پوست‌کنده بگوید و در حالی‌که از کمین جان به سلامت برده است، شکایت کند و بگوید که این حمله را فلانی‌ها کرده. او می‌توانست بگوید: در حالی‌که سربازان دلیر امنیتی کشور حافظ جان، مال و عزت این سرزمین‌اند، قیمت آرد و روغن در فصل زمستان بالا خواهد رفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *