سوال کلیدی در کامیابی کمیشنرهای جدید چه بود؟

چندی قبل صفحه‌ی فیس بوک ارگ ریاست‌جمهوری عکسی را منتشر کرد که در آن یک لشکر مقامات بلندپایه نشسته بودند و از کاندیداهای پُست کمیشنری کمیسیون‌‌های انتخاباتی امتحان می‌گرفت. نظر به عکس، امتحان بسیار سخت به نظر می‌رسید. اما تازه‌ترین گزارشی که به کمیته‌ی مستقل خبرنگار ناراضی رسیده، نشان می‌دهد که امتحان خیلی هم جدی نبوده، فقط مثل آن بزرگوار ظاهر شیک داشته. طبیعی است که همه‌ی کاندیداها کامیاب نشده و فقط کسانی کامیاب شده که به سوال کلیدی پاسخ مورد نظر را داده‌اند. آن‌هایی که کامیاب شده‌اند، به سوالات این‌گونه پاسخ داده اند:
سوال: تقلب چیست و چند نوع دارد؟
تقلب از تقل گرفته شده و تقل به کسانی گفته می‌شود که در انتخابات گذشته به جلالت‌مآب محمد اشرف غنی و داکتر صاحب عبدالله عبدالله رای نداده بودند. نمی‌فهمم این مردم چه خورده بودند که این قدر عاشق تقلب بودند. تقلب دو نوع است. یکی کسانی که به رییس صاحب جمهور رای ندادند. دوم، کسانی که رای خویش را اشتباهی به داکتر صاحب عبدالله دادند و مایه‌ی شرمساری سیاسی در افغانستان شدند.
سوال دوم: یوسف نورستانی را می‌شناسید؟
اگر کوتاه تعریف کنم، آقای نورستانی کسی است که قرار بود سفیر افغانستان در اسپانیا مقرر شود، اما نشد. همین که سفیر نشد، وزیر خارجه هم سلب صلاحیت شد. اما اگر کمی طولانی تعریف کنم، محترم احمد یوسف نورستانی، یک شخصیت فوق‌العاده آرام، گویا از بیست‌وچهار ساعت، 18 ساعتش گنگس است، اما در حقیقت زرنگ، کارفهم، تابع و خدا برایش طول عمر عنایت فرماید، آدم به‌درد بخوری است. خیر است که سفیر نشد، بگیر مشاور مقررش کن که پانقراس دشمنان و مخالفینش بسوزد.
سوال سوم: تعدادی از مردم و مقامات سیاسی خواهان محاکمه‌ی او و یارانش هستند، شما چه نظر دارید؟
از دل این مردم اگر بکنید، مجبورید بعضی از مقامات امنیتی خود را هم دار بزنید، چون فکر می‌کنند ناامنی زیر سر آن‌هاست. پشت گپ مردم نگردید. از نظر ما، بهتر است خود یوسف نورستانی را سه باب آپارتمان، یک موتر ضد عبدالله، یک تولی نیروی امنیتی مجهز و ده عدد فیس‌بوک چلونکی بدهید تا اگر خدا خواسته بود، بیشتر مصدر خدمت به مردم افغانستان شود. بقیه کمیشنران را هم یک یا دو باب آپارتمان بدهید، فرمان ویژه صادر کنید که در پنج هزار سال آینده، هیچ کسی حق محاکمه‌ی یوسف نورستانی و بقیه کمیشنران را ندارد. اگر این کار را نکنید، فردا پشیمان خواهید شد.
سوال چهارم: مهم‌ترین وظیفه‌ی یک کمیشنر چیست و جان‌کری کیست؟
یک کمیشنر به‌تنهایی هیچ کاری نمی‌تواند. باید تمام کمیشنران به‌شمول رییس کمیسیون کمر بسته کند تا شمشیر به آن‌جای فیل بزنند. معمولاً وقتی کمیشنران گندشان بالا زدند، یک نفر دیگر می‌آید و جو دو چیز را تقسیم می‌کند. به آن نفر جان کری گفته می‌شود.
سوال کلیدی: نظر شما در مورد تک‌کرسی شدن سیستم انتخابات چیست؟
کاندیداهایی که برنده نشدند: والله این سیستم خوب است به شرطی که تعداد دقیق نفوس هر ولایت و ولسوالی معلوم باشد. به شرطی که بتوانیم انتخابات را شفاف و سالم برگزار کنیم. در حال حاضر نه امنیت است، نه شفافیت، نفوس هم معلوم نیست، پس فعلاً زود است.
کاندیداهایی که برنده شدند: یک سیستم بی‌نظیر که هم قبل از انتخابات خوب است، هم بعد از انتخابات. یک بار در تک‌کرسی کنید، بیایی همیشه در تک‌کرسی خواهید کرد! اصلاً ما نمی‌فهمیم چرا این سیستم در قرآن مجید ذکر نشده؟ به‌خدا، به قرآن، به گور شهیدان ملی قسم که این سیستم بسیار خوب است. تقاضای ما از حکومت وحدت ملی به‌ویژه آقای رییس‌جمهور و نادر نادری صاحب این است که حتا اگر ما کمیشنر هم نشدیم، انتخابات بعدی را به سیستم تک‌کرسی برگزار کنید. اصلاً یک پیشنهاد برای رییس صاحب جمهور! اگر می‌خواهی بابای بعدی افغانستان باشی، نظر ما این است که هرچه زودتر سیستم را تک‌کرسی کن، باز اگر بابا نشدی، در آن دنیا هرجا ما را گیر کردی به روی ما تُف بیانداز! اصلاً خاک بر سر کسانی که با نظر شما مخالف باشند رییس صاحب!
بعله! چنین شد که کمیشنران جدید با درست پاسخ دادن به سوال کلیدی آقای رییس‌جمهور، انتخاب و مقرر شدند! بقیه هیچ چیز نمی‌فهمیدند، مثلی که هکرها به جای حمله به سرورشان، به دانش‌شان حمله کرده باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *