جنرال دوستم یک همبازی دوران کودکی و مخالف سیاسی‌اش را لت‌و‌کوب کرده است

اطلاعات روز: روز جمعه (5 قوس) زمانی که هزاران نفر مشغول تماشای یک مسابقه‌ی سرگرم‌کننده در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان بودند، ناگهان جشن موسیقی و مسابقه‌ی بزکشی که جنرال دوستم برگزار کرده بود به یک جنجال بزرگ دو رقیب سنتی جامعه‌ی ازبیک تبدیل شد.
احمد ایشچی که همبازی دوران کودکی جنرال دوستم بوده است، پس از درخواست جنرال دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان برای پیاده شدن از اسبش و رفتن پیش او که در آن لحظه روی کَوچ تکیه زده بود، از جنرال درخواست می‌کند که من از اسب پایین می‌شوم شما از کَوچ.
جنرال از کَوچ بلند می‌شود و چند قدمی برمی‌دارد، و احمد ایشچی که از بنیانگذاران حزب جنبش ملی و زمانی معاون این حزب بوده از اسبش. پس از دو دقیقه صحبت دو رفیق کودکی و رقیبان سیاسی، جنرال دوستم با مشت به‌صورت ایشچی می‌کوبد و ایشچی که به‌قول پسرش موزه‌ی مسابقه به پایش بود به زمین می‌افتد و سپس محافظان جنرال دوستم احمد ایشچی را در انظار حدود 5 هزار تماشاچی لت‌وکوب می‌کند و جنرال دوستم با ماندن پاهایش روی سینه‌های رفیقش حرف‌های خشم‌آگینی به او می‌گوید. پس از مدتی، در ساعت 3 بعد از ظهر جمعه احمد ایشچی توسط محافظان جنرال دوستم توسط یک موتر منتقل می‌شود و بابر ایشچی می‌گوید که پدرش حالا در خانه‌ی جنرال دوستم است.
یک منبع که به‌قول خودش برای حل مشکل موجود میان ازبیک‌ها تلاش می‌کند به اطلاعات روز می‌گوید که «جنرال دوستم در روز جمعه که یک روز سرگرم‌کننده و تفریحی بود، هنگام آوازخوانی یک آوازخوان محلی در محفل گریست و بسیاری‌ها گمان می‌کنند که او آن روز غیرعادی بود».
بابر ایشچی فرزند احمد ایشچی که عضو شورای ولایتی ولایت جوزجان است به اطلاعات روز گفت: «جنرال دوستم و پدرم از زمان‌های بسیار سابق به‌ویژه در زمان حکومت نجیب‌الله اختلاف‌نظرهای جدی با هم داشتند. و سال‌هاست که پدرم هیچ فعالیت سیاسی و حزبی ندارد. اما اتفاقی که در مراسم مسابقه‌ی بزکشی رخ داده است، برای همه‌ی ما تکان‌دهنده است. پدرم لت‌وکوب شده و سپس به خانه‌ی جنرال دوستم منتقل می‌شود».
او می‌گوید: «از همان روز جمعه تا هنوز با پادرمیانی متنفذان محلی از ولایت جوزجان و ولسوالی اندخوی فاریاب در تلاش هستیم که این جنجال حل شود و یا بدانیم که دلیل انتقال پدرم به خانه‌ی جنرال دوستم چیست. اما متأُسفانه جنرال به هیچ‌کسی پاسخ نمی‌دهد و صدها تن از بزرگان قومی را که برای حل این مشکل دست‌به‌کار شده‌اند، در یک کیلومتری دروازه‌ی خانه‌اش بی‌پاسخ گذاشته است».
بابر می‌گوید که پس از انتقال پدرم به خانه‌ی دوستم، تنها موفق شده‌ایم که روز یکشنبه چند دقیقه با او از طریق تلفن صحبت کنیم. او می‌گوید: «از لحن صدای پدرم فهمیده می‌شد که حالش خوب نیست و این نشان‌دهنده‌ی این است که حتماً رفتار خشونت‌باری با او شده است».
یکی از منابع نزدیک به جنرال دوستم که نخواست نامش فاش شود به اطلاعات روز گفت: «احمد ایشجی در خانه‌ی جنرال است و به‌رسم اعتراض به هیچ درخواست دوستم پاسخ نمی‌دهد. این منبع می‌گوید که جنرال از او درخواست کرده که او را به بیرون از کشور منتقل کند، اما احمد ایشچی تقاضاهای او را رد کرده و موضع سختی در برابر جنرال دوستم دارد».

جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

در همین حال یک منبع دیگر از حکومت وحدت ملی به اطلاعات روز گفت که رییس‌جمهور برای حل این موضوع لوی‌درستیز و معین امنیتی را به خانه‌ی جنرال دوستم فرستاده و جنرال دوستم هیچ وقعی به حضور هیأت دولت برای حل این موضوع ننهاده و گزارشی از وضعیت احمد ایشچی در دست نیست.
اما بابر ایشچی فرزند احمد ایشچی می‌گوید که «ما به تمام نهادهای دولتی مسئول مراجعه کردیم حتا شورای امنیت. اما دولت تا هنوز هیچ اقدامی در این راستا نکرده و کسی به موضوع رسیدگی نمی‌کند».
احمد ایشچی و عبدالرشید دوستم با اختلاف سنی حدود 3 سال در یک قریه در ولسوالی خواجه دوکوه ولایت جوزجان تولد شده‌اند و خانه‌های پدری‌شان حدود یک کیلومتر از هم فاصله دارند.
بابر ایشچی می‌گوید که پدرش و جنرال دوستم از دوران طفولیت ضمن رفاقت گاهگاهی رقابت نیز داشته‌اند. اما اختلافات ایشچی و دوستم در زمان حکومت نجیب به اوجش می‌رسد و سرانجام حزب جنبش ملی دوباره هر دو را در یک حلقه‌ی سیاسی- قومی به‌عنوان رهبر و معاون حزب جنبش ملی قرار می‌دهد.
بابر می‌گوید که این همکاری با وجود اختلاف‌نظرها تا زمان آمدن طالبان در شمال ادامه داشت و پس از آن‌که پدرش در شاهراه مزارشریف – بادغیس توسط طالبان دستگیر و زندانی می‌شود، اختلاف‌ها دوباره جدی‌تر می‌شود.
بابر می‌گوید که پس از روی‌کار آمدن حکومت موقت در سال 2001 پدرش که بیرون از افغانستان بود به کشور برمی‌گردد و تاکنون هیچ نوع فعالیت سیاسی انجام نداده است. اما به‌عنوان یک بزرگ قومی با مردم دیدارها و همکاری‌هایی داشته است.
اطلاعات روز با وجود تماس‌های مکرر با نزدیکان جنرال دوستم موفق به اخذ دیدگاه‌شان در این مورد نشد. اما بشیر احمد ته‌ینج در گفت‌وگویی با صدای امریکا لت‌وکوب احمد ایشچی توسط جنرال دوستم را رد کرده است.

دیدگاه‌های شما
  1. اين گونه عمل هاي غير مشروع از آقاي دوستم صدها مرتبه صورت گرفته . شخصيت كشي پيشه ي جنرال دوستم است. جناب انجينير صاحب احمد ايشچي يك شخصيت مبارز وطن دوست و عدالت خواه بوده در طول ٣٠ سال جهاد و مقاومت عليه بي عدالت ، ظلم و جهالت مبارزه نمودند . تاريخ و عمل كرد هاي شان نشان دهنده ي آن است . رسمي ساختن زبان مادري اش ازبيكي در لويه جرگه ي قانون اساسي ، بنيان گذار نخستين انيستيتوت تخنيكي در جوزجان ، پاك سازي شهر ميمنه ي ولايت فارياب ، جوزجان سرپل از تسلط طالبان از كار هاي وطن دوستانه ، فرهنگي و اجتماعي جناب ايشچي ميباشد . لت و كوب و زنداني ساختن همچو شخصيت علم پرور خود كار نا بخشيدني بوده و بايد آقاي دوستم مورد باز پرس عدلي و قضائي قرار بيگرد تا باشد كه ديگر زور گويان از موجوديت قانون در اين كشور نيز حراسي داشته باشند و از اجام كار هاي خود سرانه كمي جلوگيري صورت گيرد . مي خواهم در رابطه به اتهامي كه آقاي دوستم جهت نجات خود از جزا بالآي آقاي ايشچي نموده نيز بگويم كه اصلا سخن داخل چوكات نيست هيچ حقيقتي ندارد . اين مسله كاملا غلط و بي بنياد است .شايد در تلاش راه جوري و دسيسه ي عليه انجينير صاحب مي خواهند جور كنند كه هيچ گاه به اين هدف شؤم شان هرگز نمي رسند . مردم همه آگاه هستند و بيدار .

  2. من منحيث يك شهروند اين كشور و متعلق به ملت بزرگ تورك، هيچ گاهي از عمل كردهاي جنرال گله نكردم وگله مند هم نيستم! چون هيچ گاهي ظرفيت رهبرى اين ملت بزرگ را در وجود ايشان مشاهده نكردم در آينده نيز توقع آنرا ندارم!
    جنرال يك مرد تند و تيز است، هر عمل خلاف ميل أو و همفكرانش خيانت محسوب ميشه! بدون هيچ گونه ملاحظه و برسي دقيق موضع إحساساتي عمل نموده شخصيت يك انسان را پايمال ميكند.
    بازهم اميد به فرداي بهتر روحييه آدمي را نشاط ميبخشد…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *