خرکُش‌های مزار

نیروهای امنیتی ولایت قندوز اعلام کردند که به تعداد هزار اصله پوست خر را کشف و ضبط کرده‌اند. به گفته‌ی مقامات امنیتی ولایت قندوز، تعدادی از هم‌وطنان بی‌شرف ما در ولایت بلخ، یک هزار راس خر مظلوم و بی‌دفاع را به قتل رسانده و پوست این خران مرحوم را می‌خواستند به‌صورت قاچاقی به فروش برسانند.
چین در کنار دیگر چیزها، بزرگترین خریدار خران جهان‌اند. به گفته‌ی مقامات صحی کشور، چین از پوست خران ماده‌یی استخراج می‌کند که برای گردش خون و درمان سرگیجه بسیار مفید است. این مقامات گفتند که احتمالاً این هزار پوست خر هم به همین منظور قاچاق شده است. این مقامات صحی هشدار دادند که اگر جلو این عمل وحشیانه گرفته نشود، هیچ شک نیست که گردش خون در کشور ما با مشکل مواجه شود و ما همه سرگیجه بگیریم.
یکی از مقامات بلندپایه و عظمت‌نشان ولایت قندوز در رابطه به کشف و ضبط این پوست خران وضاحت داد و گفت: «چقدر که خر یک حیوان مظلوم است، پوستش قیمتی است. کسانی در ولایت مزار که شاید از پهلوی اسلام هم نگذشته باشند، دست به خرکشی زده که ما برای‌شان متاسف هستیم و از نیروهای امنیتی ولایت بلخ خواهش ما این است که آن‌ها را دستگیر کنند.»
این مقام امنیتی افزود: «این اولین بار است که هم‌وطنان ما دست به خرکشی می‌زنند. سابق هر روز خبر خودکشی می‌شنیدیم که در فلان ولایت یک زن دست به خودکشی زد، در فلان ولایت دست به خودکشی زد. اما شرم است به خدا. خودکشی برای بدنامی کشور عزیز ما کم بود که حالا باید خبرهای خرکشی را هم بشنویم؟»
اما مقامات ولایت بلخ در واکنش به این خبر اعلام کرده که آن‌ها فعلاً در غم پوست خر نیستند. بلکه سراپای آن‌ها را این تشویش فرا گرفته که گوشت این هزار خر که به دست چند انسان خرصفت به قتل رسیده را چه کسانی خورده باشند؟ یکی از مقامات ولایت بلخ که نخواست به‌صورت فردی و فوری با خرکُش‌های ولایت بلخ طرف شود، به رسانه‌ها گفت: «ولایت بلخ تاریخ دارد. سابق هم ما چند پلید را دستگیر کرده بودیم که گوشت خر به مردم و حتا به نیروهای پولیس فروخته بودند. آن زمان تعداد خران کشته‌شده کم بود. اما حالا یک هزار خر به‌صورت بسیار وحشیانه به قتل رسیده. هیچ شکی نیست که گوشت آن بالای مردم و کارمندان حکومت به فروش رسیده باشد. ما این کشتار وحشیانه را تقبیح می‌کنیم و آن را خلاف شعایر مقدس دین مبین اسلام می‌دانیم. ما به مردم عزیز ولایت بلخ و به مقامات شریف ولایت قندوز اطمینان می‌دهیم که شب و روز دنبال خرکُش‌های مزار خواهیم بود. تا آن‌ها را پیدا و گرفتار نکرده‌ایم، از پا نخواهیم نشست. از مردم هم خواهان همکاری هستیم. چرا که باور داریم تمام مردم ولایت بلخ خرکُش نیستند و فقط یک گروه دست به این جنایات نابخشودنی زده‌اند.»
در همین حال کمیته‌ی ملی حفاظت از خران کشور مثل تمام کمیته‌های ملی دیگر، تحت ریاست محترم رییس‌جمهور، نشستی اضطراری در این زمینه برگزار کرد. در این نشست، ابتدا فعل خرکُشی با شدیدترین الفاظ محکوم شد، سپس محترم محمد اشرف غنی از تمام مسئولین خواست که در این زمینه اقدامات عاجل نمایند. بر اساس هدایت محترم رییس‌جمهور، هرکسی در افغانستان خرکُشی کند، با جزای سنگین روبه‌رو خواهد شد. در این نشست به محترم سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری که عملاً حضور داشت، وظیفه سپرده شد که پیش‌نویس قانون ملی منع خرکُشی را نوشته کند تا روی تکمیل این قانون در جلسه‌ی بعدی کابینه صحبت شود. هرچند مقامات عالی‌رتبه این نشست را بنابر ضرورت، زودتر از بقیه ترک کردند، اما تعدادی از مسئولین که باقی مانده بودند، در یک فضای صمیمانه و دور از هر نوع غرض‌ومرض سیاسی، برای سلامتی خران باقی‌مانده اتحاف دعا کردند. جلسه در غباری از اندوه به این مناسبت، به پایان رسید.
در حالی‌که این اولین بار است که نیروهای امنیتی کشور از کشف و ضبط پوست خر خبر می‌دهند، نهادی موسوم به «جخان» (جماعت خران افغانستان نوین) با صدور اعلامیه‌یی، از تمام خران افغانستان خواسته که بنا به حساسیت اوضاع، مواظب خویش باشند. احتیاط اوجب آن است که در اغلب موارد، حتا بالای صاحبان خویش اعتماد نکنند. چرا که صاحبان این دور و زمان، اکثراً نشئه و گنگس‌اند. برای یک شکم نان، چه زندگی‌هایی را که برباد نمی‌دهند. نهاد جخان در اخیر علاوه کرده که به امید انسان‌ها نباید نشست. آن‌ها همدیگر را می‌خورند، خران که همین‌جا نزدیک‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *