بالاخره حذف شود یا نشود؟؛ روسیه مانع حذف نام حکمتیار از فهرست تحریم‌های سازمان ملل شده است

اطلاعات روز: مقام‌های غربی و افغان گفته‌اند که روسیه مانع حذف نام گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد شده است.
این مقام‌ها گفته‌اند که روسیه نمی‌خواهد نام حکمتیار از این فهرست خارج شود.
روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال به نقل از این مقام‌ها گزارش داده که این اقدام روسیه ممکن توافق صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی را پیچیده‌تر کند.
همچنان این روزنامه به نقل از سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی روسیه گزارش داده است که مسکو موضوع حذف نام آقای حکمتیار را از فهرست سیاه سازمان ملل متحد به حالت تعلیق در آورده است، اما مانع آن نشده است.
براساس این گزارش، یک دیپلمات غربی گفته است که روسیه بدون این‌که کدام دلیل موجه یارائه کند در این مورد مخالفت کرده است.
حذف نام آقای حکمیتار از فهرست تحریم‌های سازمان ملل یکی از شرایط توافق صلح بود. براساس این توافق، حکومت افغانستان در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی به‌صورت رسمی از سامان ملل تقاضا کرد تا نام آقای حکمتیار را از فهرست تحریم‌هایش بردارد.
اکنون پس از ۱۰ روز سپری شدن این تقاضا، روسیه گفته است که برای پاسخ به این تقاضا به زمان بیشتر نیاز دارد. اما سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی روسیه توضیح نداد که چرا مسکو به وقت بیشتر در این مورد نیاز دارد.
روسیه عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است. بر اساس مقررات ملل متحد، اعضای شورای امنیت این سازمان شش ماه وقت دارند تا دلیل مخالفت خود را در این‌گونه مسایل ارائه کنند.
براساس این گزارش، حمید عزیزی، یکی از سخن‌گویان حزب اسلامی گفته است که هر کشوری که مخالف لغو تحریم‌های علیه آقای حکمتیار باشد، در واقع مخالف روند صلح در افغانستان است و آن کشور خواهان ادامه جنگ در این کشور است.
همچنان روز نامه‌ی وال‌استریت ژورنال به نقل از شماری از مقام‌ها نوشته که این اقدام روسیه ممکن بخشی از تلاش‌های بزرگتر مسکو در برابر نفوذ ایالات متحده در کشورهای آسیای میانه باشد.

واکنش حکومت افغانستان به این اقدام روسیه
با این‌حال حکومت افغانستان می‌گوید که روسیه در مورد حذف نام حکمتیار از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد به‌صورت رسمی مخالفت نشان نداده است.
اکرم خپلواک، مشاور رییس‌جمهور افغانستان و رییس هیأت حکومت در کمیسیون مشترک تطبیق موافقت‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی حکمتیار، به صدای امریکا گفته که روسیه در این مورد برخی ملاحظاتی دارد.
آقای خپلواک تایید کرده که مسکو به‌صورت رسمی و واضح درباره‌ی حذف نام رهبر حزب اسلامی از این فهرست مخالفت نشان نداده است.
او یادآور شده که روند حذف نام رهبر حزب اسلامی از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد تا ماه جون به زمان نیاز دارد. او تأکید کرده که در این روند هیچ مشکلی به میان نخواهد آمد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *