تجلیل از روز نیروهای دفاعی و امنیتی؛ غنی: ما نیز در برابر آن‌ها مسئولیم

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی در مراسم گرامیداشت از روز ملی نیروهای امنیتی گفت نخستین رسالت نیروهای دفاعی و امنیتی مقابله با دشمنان شناخته شده‌ی افغانستان است.
آقای غنی گفت، رسالت بلند مدت نیروهای امنیتی گسترش امنیت سرتاسری در کشور و پشتوانه بخشیدن به نظم دولت‌داری است که فراهم کننده‌ی زمینه‌های پیشرفت و ترقی، و تامین کننده سعادت و خوشبختی برای مردم ماست.
او گفت همکاری ما با جامعه‌ی جهانی جزء منافع مشترک و بنیادی ماست و این منافع سبب همکاری سرتاسری می‌شود و با همکاری جامعه‌ی جهانی ما شاهد امنیت و ثبات در افغانستان خواهیم بود.
او گفت: «به این خاطر لازم است که نهادهای دفاعی و امنیتی ما با دیدگاه طولانی مدت عمل کنند، یعنی نه یکی دو سال آینده، بلکه پنجاه سال آینده را در نظر داشته باشند. هنگامی که نسل کنونی، نسل من و هم عصرانم دیگر حضور نخواهد داشت و رهبری این کشور به دوش نسل‌های آینده قرار خواهد گرفت، باید کشور ما در اوج اقتدار و استحکام و استواری قرار داشته باشد.»
اصلاحات برای رسیدن به خودکفایی
رییس جمهور گفت رسالت و مسئولیت نیروهای دفاعی و امنیتی یک طرفه نیست بلکه ما نیز در قبال آنان مسئولیت داریم. او گفت به‌حیث سرقوماندان اعلای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور هر صبح به این می‌اندیشد که وقتی سربازان و افسران به میدان ماموریت می‌روند، از امکانات و تجهیزات کافی برخوردار باشند، برای کاری که انجام می‌دهند آموزش کافی دیده باشند و برای جلوگیری از دخالت عناصر فساد پیشه در کار آنان اقدامات لازم صورت گرفته باشد.
آقای غنی افزود: «برای حفاظت از حقوق آنان در برابر اختلاس گران و خایینان ملی تمام توان خود را به کار بگیرم. ما به این اکتفا نخواهیم کرد، ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هم اصلاحات ساختاری در این نهادها تطبیق شود و هم تا مرز خودکفایی این نیروها به پیش برویم.»
به گفته‌ی رییس جمهور ما نمی‌توانیم تا ابد متکی به حمایت خارجی باشیم.
بسیج برای حمایت از نیروهای امنیتی
آقای غنی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت همانطور که اجماع ملی بر حمایت از نیروهای امنیتی در میان همه‌ی اقشار جامعه وجود دارد، باید مشارکت عملی گسترده‌یی نیز در این کار صورت بگیرد تا هر قشر جامعه سهم ملموسی در حمایت از این نیروها به عهده داشته باشند.
او گفت: «علمای کرام، چنانکه در طول تاریخ کشور در بسیج عمومی مردم در برابر خطرات و تجاوزات سهم داشته‌اند، اکنون نیز باید در حمایت آشکار از این نیروها سهم بگیرند.»
رییس جمهور افزود که نهادهای جامعه مدنی و رسانه‌های کشور باید حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی را به یکی از اصول کاری خود بدل کنند زیرا اگر آزادی بیان، فعالیت آزاد رسانه‌یی و سایر فعالیت‌های اجتماعی وجود دارد، از برکت رشادت همین نیروهایی است که شب و روز در برابر دشمنان شان می‌رزمند.
جنگ تحمیل شده
آقای غنی گفت بارها گفته‌ایم که جنگ کنونی بر کشور ما تحمیل شده است و ما همیشه خواهان صلح و آرامش بوده‌ایم.
او افزود: «اما یقین داریم که صلح عزتمندانه و پایدار با بازوی توانای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور تحقق خواهد یافت، و آن کسانی که جز به منطق جنگ و شرارت به چیزی دیگر باور ندارند سرانجام به زانو در آمده و با همت این جوانان رشید و افسران دلیر ناگزیر خواهند شد که به جنایت و تبهکاری خود پایان ببخشند، و صلح در میهن ما استقرار خواهد یافت.»
عبدالله: غیرسیاسی‌سازی و مسلکی‌سازی نهادهای امنیتی از اولویت‌های حکومت است
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه نیز در مراسم گرامیداشت از روز ملی نیروهای امنیتی سخنرانی کرد و گفت مسلکی‌سازی و غیرسیاسی‌سازی نهادهای امنیتی از اولویت‌های مهم حکومت وحدت ملی است.
او گفت اصلاحات در صفوف نیروهای امنیتی، ضامن سلامت کشور و عامل پیروزی قوای مسلح در میادین جنگ و نبرد با هراس‌افگنی می‌باشد.
استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی از روز ملی نیروهای امنیتی
تنها از سوی مقامات ارشد حکومتی و نهادهای دولتی روز ملی نیروهای امنیتی تجلیل نشد. هزاران نفر از کابران شبکه‌های اجتماعی به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی عکس‌های سربازان را به اشتراک گذاشته و در مورد آن تبصره کردند. همچنان شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه فیسبوک، با لباس نظامی عکس گرفته و از این روز تجلیل کردند.
شهرزاد اکبر، فعال فرهنگی در فیسبوکش عکس سربازان زن را منتشر کرده و نوشته است: «زن مدافع است. زن محافظ است. زن عسکر است و در سنگر است.»
منیره یوسف‌زاده، رییس اطلاعات و ارتباطات عامه اداره مستقل ارگان‌های محلی با پوشیدن لباس نظامی شعری از حافظ را به اشتراک گذاشته و نوشته است: «امروز علی رغم این شعر مشهور، لباس مقدس سربازی را پوشیدم تا حمایتم را از نیروهای امنیتی و دفاعی کشورم اعلام کنم و بگویم که سرباز وطنم گام‌هایت استوارتر باد!»
وحیده فیضی، خبرنگار است. او عکسی از پدرش را در فیسبوک خود منتشر کرده و گفته است: «و من چه خوشبختم که امروز به افتخار می‌گویم پدرم یک شخص نظامی است و بیشتر از نیم عمرش را در خدمت به مردم این وطن سپری کرده است.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *