اتاق تجارت و صنایع: دولت باید از تمامی امکانات بین‌المللی برای وارد کردن فشار بالای پاکستان استفاده کند

اطلاعات روز: اتاق تجارت و صنایع افغانستان از روش فعلی و موضع‌گیری ضعیف حکومت در قبال پاکستان انتقاد کرده و می‌گوید دولت باید از تمامی امکانات بین‌المللی برای وارد کردن فشار بالای دولت پاکستان استفاده کند.
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع به روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت دولت باید از تمامی امکانات بین‌المللی به‌شمول سازمان ملل متحد و شورای امنیت جهت وارد کردن فشار به دولت پاکستان استفاده کند تا این کشور را مجبور سازد که به تعهدات بین‌المللی خود عمل نماید.
این نشست به‌منظور تقبیح عملکرد پاکستان در رابطه به مسدود ساختن بنادر مهم تجارتی و ترانزیتی تورخم و سپین بولدک برگزار شده بود.
آقای الکوزی مشکلات ایجاد شده از جانب حکومت پاکستان در دو طرف خط دیورند را ناشی از سیاست‌های غلط و همیشگی پاکستان خواند و گفت کالاهای تجارتی افغانستان که از راه بندر کراچی و خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شوند، سالانه بدون کدام دلیل موجه در بندر کراچی و مسیر شاهراه‌های پاکستان برای مدت زیادی متوقف می‌شود.
به گفته‌ی او پاکستان سالانه حدود 500 میلیون دالر پول اضافی تحت عنوان دیمرج و بهانه‌های دیگر از تاجران اخذ می‌کند.
اتاق تجارت و صنایع افغانستان که عضویت سازمان تجارت جهانی یا WTO را دارا می‌باشد، از این سازمان می‌خواهد تا به خلاف‌ورزی پاکستان از نورم‌های بین‌المللی و قراردادهای منعقده میان افغانستان و پاکستان رسیدگی کند.
خان جان الکوزی همچنان گفت که اتاق تجارت و صنایع افغانستان در جلسه‌ی رهبری اتاق‌های تجارت سازمان ایکو در اسلام‌آباد شرکت نمی‌کند.
11 روز پیش پاکستان در پی وقوع چندین حمله‌ی انتحاری در پاکستان، مرزهای تورخم و سپین بولدک را بر روی هرگونه عبور و مرور بست. پیش از این نیز پاکستان بارها مرزهایش را به روی تاجران افغان بسته بود و این باعث می‌شد قیمت کالا در کشور بلند برود.
اکنون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید هیچ‌گونه مشکلی در رابطه به کمبود مواد خوراکی و بلند رفتن قیمت‌ها رخ نخواهد داد زیرا این کمبودی را از کشورهای آسیای میانه و منطقه رفع خواهد کرد.
آقای الکوزی گفت: «ما مواد خوراکی کافی در ذخیره‌گاه‌های خود در خاک ازبکستان داریم. تاجران ما در طی یک هفته اضافه‌تر از 25 هزار تن مواد خوراکی را از طریق بنادر حیرتان و آقینه وارد کشور نموده‌اند.»
این اتاق از تاجران کشور و اعضای سکتور خصوصی خواست به خاطر نامطمئن بودن مسیر پاکستان برای ترانزیت و تجارت، دیگر از این مسیر استفاده نکرده و تجارت خود با پاکستان را متوقف سازند.
مسئولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند مسدود بودن دروازه‌های مرزی 80 درصد به سکتور خصوصی پاکستان و 20 درصد دیگر به سکتور خصوصی افغانستان خساره وارد کرده است.
مسدود کردن دروازه‌های مرزی سبب توقف حدود 1100 واسطه باربری حامل کالاهای تجارتی در آن سوی سپین بولدک و 200 واسطه در این طرف خط شده است. همچنان بیش از 1000 محموله تجاری در آن طرف بندر تورخم و 150 واسطه دیگر در این سوی تورخم متوقف گردیده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *