جنبش روشنایی از سالیاد شهادت شهید وحدت ملی تجلیل کرد

اطلاعات روز: هرچند شورای عالی مردمی جنبش روشنایی پس از دریافت مکتوب قوماندانی عمومی گارنیزیون کابل مبنی بر عدم تامین امنیت برگزاری مراسم بیست‌ودومین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری، برگزاری مراسم را رسماً لغو اعلام کرد اما این مراسم به روز جمعه با حضور هزاران نفر برگزار شد.
روز پنج‌شنبه گارنیزیون کابل طی مکتوبی عنوان شورای عالی مردمی جنبش روشنایی گفته بود به‌دلایل تهدیدات موجود مراسم برگزار شده نمی‌تواند. پس از آن شورای عالی مردمی جنبش روشنایی برگزاری مراسم را لغو اعلام کرد اما گفته بود که اعضای جنبش روشنایی در برنامه حاضر می‌شوند و سخنرانی‌های خود را از طریق رسانه‌ها به مردم می‌رسانند.
به روز جمعه اما هزاران نفر به مصلای شهید مزاری در غرب کابل آمده و در برنامه‌ی جنبش روشنایی شرکت کردند. امنیت این مراسم از سوی اعضای جنبش روشنایی تامین شده بود.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در اعلامیه‌یی گفته است پیام واضح و مشخص جنبش روشنایی به عدالت‌خواهان و انسان‌های آزاده این است که باهم با پیوستن به جبهه‌ی عدالت‌خواهی، حکومت «سست‌بنیاد غنی و عبدالله» را وادار به پذیرش خواست‌های برحق مردم‌مان نماییم.
این اعلامیه حکومت را تبعیض‌گرا و فسادپیشه خوانده و گفته است که حکومت از هیچ حربه‌یی برای مقابله با صدای عدالت‌خواهی و روشنایی‌طلبی فروگزار نیست.
در اعلامیه آمده است: «شورای عالی مردمی جنبش روشنایی با تاسی از عدالت‌خواهی و حق‌طلبی استاد شهید عبدالعلی مزاری (ره) و به پشتوانه‌ی آگاهی و شعور جمعی، همه‌ی شما وجدان‌های بیدار و عدالت‌طلب را به نافرمانی مدنی فرا می‌خواند.»
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی خطاب به محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفته است که در طول تاریخ سرانجام مواجهه و مقابله‌ی حکومت‌ها با مردم‌شان معلوم است.
جنبش روشنایی پس از آن شکل گرفت که جلسه‌ی یازدهم ثور امسال کابینه‌ی حکومت وحدت ملی فیصله کرد لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان برخلاف پیشنهاد کمپنی آلمانی فیشنر از بامیان نه بلکه از مسیر سالنگ بگذرد. این جنبش خواهان انتقال لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک است.
این جنبش پس از آن چندین تظاهرات را در کابل و شهرهای افغانستان و جهان راه‌اندازی کرد. تظاهرات دوم اسد این جنبش در دهمزنگ کابل با وقوع چندین انفجار خاتمه یافت که در آن بیش از هشتاد تن کشته و بیش از سه صد تن دیگر زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *