47 هزار نفر در کمتر از سه ماه بیجا شده‌اند

اطلاعات روز: سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌یی در مورد بیجاشدگان داخلی و عودت‌کنندگان در افغانستان می‌گوید که در کمتر از سه ماه بیش از 47 هزار تن از 22 ولایت افغانستان از اثر جنگ و ناامنی بیجا شده‌اند.
گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان که روز دوشنبه نشر شد، نشان می‌دهد که بیشتر این افراد از ولایت‌های قندوز و بغلان از اثر ناامنی و درگیری‌های مسلحانه بی‌جا شده‌اند.
گزارش نشان می‌دهد که در قندوز خانواده‌هایی که وضعیت اقتصادی شان بهتر اند، از ترس حملات بهاری طالبان این ولایت را ترک و به جاهای دیگر می‌روند.
در این گزارش آمده که این تعداد بیجاشدگان از اول ماه جنوری میلادی 2017 به‌این سو ثبت شده‌اند.
سازمان ملل تخمین زده که شاید در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۴۵۰ هزار تن از شهروندان افغانستان، به‌دلیل جنگ و ناامنی از مناطق‌شان بی‌جا شوند.
از سوی دیگر، براساس تازه‌ترین ارقام ملل متحد، در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۶۶۰ هزار شهروند غیرنظامی افغانستان از خانه‎های شان بیجا شدند و این رقم ۴۰ در صد افزایش را در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد.
افزایش سه درصدی بازگشت کنندگان از پاکستان
همچنان این گزارش نشان می‌دهد که شمار عودت‌کنندگان مهاجران افغان از پاکستان از آغاز سال 2017 در مقایسه به همین دوره در سال گذشته میلادی سه درصد افزایش را نشان می‌دهد.
براساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پندهندگان، در ربع اول سال ۲۰۱۷ میلادی، مجموعاً ۹۹۲۸ مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان عودت کردند، اما در فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی مجموعاً ۹۳۳۵ تن از مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان عودت کردند.
همچنان براساس اعلامیه‌ی این سازمان، برنامه‌ی برگشت داوطلبانه‌ی این سازمان که در ماه دسامبر به دلیل فصل زمستان متوقف شده بود، به تاریخ اول ماه اپریل از سر گرفته خواهد شد.
اما این سازمان مقدار کمک‌های مالی برای مهاجر عودت‌کننده ثبت شده در پاکستان را از ۴۰۰ دالر به ۲۰۰ کاهش داده است و این کار پس از مشوره با سایر تمویل کنندگان صورت گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *