شبح روس‌ها در افغانستان؛ امریکا نگران است

اطلاعات روز: پس از اظهارات جنرالان امریکایی در مورد ارتباط روسیه با گروه طالبان در افغانستان و احتمال حمایت روسیه از این گروه، اکنون وزیر دفاع امریکا می‌گوید که از حضور روسیه در افغانستان و تعامل با طالبان نگران است.
جیم متیس، وزیردفاع امریکا امروز (جمعه، 11 حمل) در نشست خبری در لندن همچنان گفت روسیه انتخاب کرده که در تقابل با امریکا و متحدین‎اش به‌عنوان یک «رقیب راهبردی» حضور پیدا کند.
آقای متیس گفت: «فعالیت‌های روسیه در افغانستان ما را نگران ساخته است هرچند من در حال حاضر این را تایید نمی‌کنم که ممکن روسیه، سلاح و مهمات را در اختیار گروه طالبان قرار می‌دهد.»
وزیر دفاع امریکا هرچند تایید می‌کند که روسیه اقدامات مخرب را در افغانستان انجام می‌دهد اما تاکید می ورزد که در شرایط حاضر تنها گفت‌وگو می‌تواند راه حل باشد :«ما به دنبال این استیم که با روسیه از راه گفت‎وگو وارد شویم. ما می‎کوشیم که روسیه را از طریق راه‌های دیپلوماتیک و سیاسی در مسیر درست که بر اساس قوانین بین‎المللی باشد ، سوق دهیم.»
پیشتر یکی از جنرالان ارشد امریکا در اروپا از احتمال کمک تسلیحاتی روسیه به گروه طالبان در افغانستان خبر داده بود. مقام‌های روسی اما هرگونه حمایت از طالبان را رد کرده اند و گفته اند که تنها ارتباط محدود با این گروه دارند که هدف از آن کمک به روند صلح افغانستان می‌باشد.

روسیه: واشنگتن علاقمند حضور در نشست مسکو است
از سوی دیگر مقام‎های روسیه می‎گویند که ایالات متحده امریکا از شرکت در نشست مسکو که در مورد جنگ و صلح افغانستان برگزار می‌شود ابراز علاقمندی کرده است.
ماریا زخروفا، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی روسیه گفته است که کنفرانس مسکو قرار است به تاریخ ۱۴ اپریل برگزار شود که روی امنیت در افغانستان و دورنمای آن متمرکز خواهد بود.
وزارت خارجه روسیه، هفته‌ی گذشته اعلام کرده بود که ایالات متحده در کنفرانس صلح افغانستان در مسکو اشتراک نخواهد کرد.
خانم زخروفا روز پنج‌شنبه در نشست خبری گفت: «روسیه به این باور است که هدف اساسی مشوره‌ها ایجاد یک رویکرد واحد منطقه‌یی برای گسترش بیشتر روند مصالحه‌ی ملی در افغانستان است.»
این مقام وزارت خارجه‌ی روسیه تاکید دارد که به مقامات امریکایی و واشنگتن دعوت‌نامه‌ی شرکت در کنفرانس منطقه‎یی ارسال شده و امریکایی‌ها علاقمند حضور در این کنفرانس و «بحث بین‌المللی» روی این مسایل‌اند.
در همین حال سفیر روسیه در کابل می‌گوید که معضل کنونی افغانستان راه حل نظامی ندارد و نمایندگان 12 کشور منطقه در سومین نشست مسکو، طالبان و حکومت افغانستان را به گفت‌وگوهای رودررو تشویق خواهند کرد.
الکساندرمانتیتسکی، سفیر روسیه در کابل گفته است: «چندین علت وجود دارند که برای حل معضل افغانستان در باره یک رویکرد منطقه‌یی بحث شود و یک پیام نیرومند به تحریک طالبان فرستاده شود که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد.»
این دیپلومات روس تأکید می‌ورزد که در این نشست از طالبان دعوت نشده است: «هیچ دعوتی از طالبان در این نشست نشده است و تنها نمایند‌گان حکومت‌ها در آن شرکت خواهند کرد.»
روسیه پیش از این دو نشست را در مورد صلح افغانستان در مسکو برگزار کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *