رییس اجراییه: زنان نباید تسلیم موانع و شرایط نامساعد کاری شوند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه می‌گوید علی‌رغم مشکلات و‌ کاستی‌ّها زنان نباید تسلیم موانع و شرایط نامساعد کاری شوند.
آقای عبدالله که امروز (یک‌شنبه، 13 حمل) در برنامه افتتاحیه‌ی کنفرانس اقتصادی پیرامون زنان تجارت‌پیشه‌ی افغان سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد که حکومت به حمایت، فراهم‌سازی و تامین محیط امن و سالم‌ِ کاری برای زنان در ساختار دولت و عرصه‌ی تجارت متعهد می‌باشد و آن را یک ضرورت ملی می‌داند.
عبدالله افزود که توسعه و تغییر هیچ‌ کشوری بدون نقش فعال زنان در جامعه متصور نیست.
این کنفرانس از سوی دانشگاه امریکایی افغانستان و مرکز بین‌المللی برای رشد اقتصادی زنان افغان باحضور شماری از وزرای کابینه، سفرای کشورهای خارجی و زنان تجارت پیشه برگزار شده بود.
آقای عبدالله همچنان گفت که تقویتِ نقش و مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف از اولویت‌های حکومت است؛ زیرا بدون سهم‌ فعال زنان رشد و توسعه در کشور ناممکن می‌باشد.
او یادآور شد که رهبری حکومت در برنامه‌های توسعه‌ی پایدار و میثاق شهروندی نقش زنان را تقویت بخشیده و در این راستا گام‌های عملی برداشته است.
او وعده سپرد که رشد فعالیت‌های تجارتی زنان را در جلسات شورای وزیران و کمیته‌های فرعی آن در محور بحث‌ها قرار می‌دهد و این کار را همگام و هماهنگ با آنان پیش می‌برد.
همچنان در این کنفرانس وزرای تجارت و صنایع، امور زنان و انکشاف دهات نیز برنامه‌های‌شان را در مورد رشد میزان تجارت زنان و تقویت نقش آنان ارایه کردند.
زنان در عموم در افغانستان با مشکلات و چالش‌های متعدد روبرو اند. زنان تجارت پیشه و شاغل نیز با مشکلاتی چون: عدم مصونیت شغلی، نبود فضای مناسب کاری، نبود امکانات و زمینه‌های کاری برابر با مردان، نبود برنامه‌های حمایتی و تشویقی مواجه اند. اخیراً در شورای عالی اقتصادی روی ایجاد اتاق تجارت ویژه‌ی زنان گفت‌وگو و بر ایجاد این آن تأکید شد.
رییس اجراییه در این مورد گفت که از این ابتکار حمایت می‌کنیم؛ اما در کنار آن افزایش میزان مشارکت آنان را در اتاق‌‌های تجارت و صنایع کنونی لازم است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *