افغانستان در نشست روسیه با نمایندگان سطح میانی وزارت خارجه شرکت می‌کند

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که هیأتی از افغانستان در نشست مسکو شرکت می‌کند.
قرار است نشست مسکو در 14 اپریل در مورد اوضاع امنیتی افغانستان و دورنمایی روند صلح کشور به میزبانی روسیه برگزار شود. در این نشست نمایندگان 11 کشور به شمول چین، پاکستان، ایران، هند و پنج کشور دیگر آسیای میانه حضور خواهند داشت.
شاه ‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری افغانستان روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت که هیأتی به سطح معین یا رییس یکی از بخش‌های وزارت خارجه‌ی افغانستان در نشست مسکو شرکت خواهد کرد.
آقای مرتضوی همچنان گفت که هیچ نشستی در رابطه به افغانستان بدون حضور این کشور، نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده و نتیجه‌بخش باشد. او افزود که افغانستان علاقمند نیست که به میدان تقابل منافع کشورها مبدل شود و از این‌رو تلاش دارد تا منافع کشورها را به هم گره بزند.
هرچند از ایالات متحده‌ نیز برای حضور در این نشست دعوت شده است، اما امریکا گفته است که امریکا دعوت روسیه برای اشتراک در این نشست را رد کرده است. همچنان از کشورهای عضو سازمان ناتو نیز در این نشست شرکت نمی‌کنند.
وزارت خارجه‌ی روسیه از عدم شرکت امریکا در این نشست ابراز تأسف کرده بود. یک مقام وزارت خارجه‌ی روسیه اشتراک ایالات متحده‌ی امریکا به‌عنوان بازیگر مهم در مسایل افغانستان در این نشست و پیوستن آن در همکاری‌های صلح‌جویانه‌ی کشورهای منطقه را سیگنالی برای مخالفین مسلح مبنی بر ضرورت قطع مبارزات مسلحانه و آغاز روند مذاکرات دانسته است.
پیشتر گزارش‌ها منتشر شده بود که نمایندگان گروه طالبان نیز در این نشست شرکت خواهند کرد اما تا اکنون حضور نمایندگان طالبان در این نشست روشن نیست. پیش از این حکومت افغانستان گفته بود که نشست مسکو در سطح دولت‌ها برگذار می‌شود و گروه طالبان در این نشست شرکت نمی‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *