سفر رییس جمهور و استقبال معترضان جنبش روشنایی در آسترالیا

اطلاعات روز: همزمان با رسیدن رییس‌جمهور غنی به کانبرا، پایتخت آسترالیا، صدها تن از افغان‌های مقیم این کشور از شهرهای مختلف خود را به کانبرا رساندند و در نزدیکی محل اقامت رییس‌جمهور دست به اعتراض زدند.
این تظاهرات از سوی اعضای جنبش روشنایی برگزار شده بود که در افغانستان و سایر کشورهای دیگر تظاهرات‌های مشابه را برگزار کرده‌اند. معترضانی که در مقابل ساختمان دولتی شهر کانبرا تجمع کرده بوند، با سر دادن شعارهای اعتراضی رییس‌جمهور غنی را متهم به «رفتار دوگانه» در قبال شهروندان افغانستان و خصوصاً قوم هزاره کردند.
گزارش‌های رسانه‌های آسترالیایی نشان می‌دهد که معترضان شعار‌های «تبعیض نه»، «افغانستان امن نیست»، «وطن ما امن نیست، ما را اخراج نکنید» و «بازگشت به کشور نه» را حمل می‌کردند.
معترضان از گوشه و کنار آسترالیا گروه گروه همزمان با رسیدن رییس‌جمهور غنی به شهر کانبرا، خود را به این شهر رساندند. تصاویری که از این تظاهرات منتشر شده، نشان می‌دهند که معترضان با شاخه‌های گل از نیروهای امنیتی آسترالیا و رسانه‌ها استقبال کرده‌اند.
همچنان معترضان مدعی شده‌اند که رییس‌جمهور غنی در این سفر برای برگشتاندن پناهجویان رد شده‌ی افغان به‌گونه‌ی غیر رسمی با آسترالیا توافق خواهد کرد. رسانه‌ی آسترلیایی «ای بی سی» گزارش داده که معترضان از رییس‌جمهور غنی خواستند که خواست کانبیرا در باره‌ی برگشت دوباره‌ی آن عده مهاجران افغان که درخواست پناهند‌گی شان از سوی دولت آسترالیا رد شده است، را نپذیرد.
اما ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که گفت‌وگو در مورد مهاجران با مقام‌های دولت آسترالیا در اجندای سفر رییس‌جمهور غنی نیست. شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری گفته است که جنبش روشنایی در آسترالیا به موضوع «خیالی» تظاهرات می‎کند.
جنبش روشنایی نزدیک به یک سال می‌شود که در برابر تصمیم حکومت مبنی بر تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان به سالنگ اعتراض دارد. این جنبش تاکنون ده‌ها تجمع اعتراضی را در داخل و خارج کشور برگزار کرده است. تظاهرات بزرگ جنبش روشنایی در دوم اسد در دهمزنگ کابل هدف حملات انتحاری قرار گرفت که در آن نزدیک به 100 تن کشته و چند صد نفر دیگر زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *