کمیسیون انتخابات: برنامه‌ی مطالعاتی استفاده از تکنولوژی در انتخابات را آغاز کرده‌ایم

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که یک تیم تخنیکی مطالعاتش را روی امکانات استفاده از تکنولوژی در روند انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها آغاز کرده است.
این کمیسیون می‌گوید که این تیم تخنیکی تحت رهبری کمیسیون مستقل انتخابات تشکیل شده که در آن نمایندگان کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی، وزارت‌های مالیه و مخابرات، ریاست توزیع تذکره‌های الکترونیکی و کمیته تدارکات ملی حضور دارند و همکاران بین‌المللی افغانستان نیز با این تیم همکاری می‌کنند و مشاوره می‌دهند.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این تیم «نیازمندی زمانی با نظرداشت تقویم انتخاباتی، چگونگی ارتباط ثبت نام بایومتریک با تکنولوژی تذکره‌ی الکترونیکی و دیتابیس رای‌دهندگان، محرمیت رای، جمع‌بندی و مصونیت نتایج، ارزیابی عملیاتی (منابع بشری، آموزش، آگاهی عامه)» و موارد دیگر را مطالعه و بررسی خواهند کرد.
کمیسیون می‌گوید که مطالعه‌ی امکانات استفاده از تکنولوژی در روند انتخابات پیش‌رو توسط این تیم، چهار هفته را دربر خواهد گرفت.
در خبرنامه‌یی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات امروز (سه‌شنبه، 15 حمل) منتشر شده، گفته شده که کمیسیون با در نظرداشت تجارب قبلی در کنار سایر اصلاحات، استفاده از تکنالوژی در روند انتخابات را گزینه‌ی مناسب برای حل چالش‌های انتخاباتی در کشور می‌داند.
خبرنامه افزوده که براین اساس، کمیسیون مستقل انتخابات طرح «مطالعه‌ی امکانات استفاده از تکنولوژی برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها» را تهیه و با رهبری حکومت در میان گذاشته است.
به گفته‌ی کمیسیون، در این طرح چالش‌های انتخابات قبلی، مزایا و نواقص استفاده از تکنولوژی و پیشنهادهای کمیسیون در مورد چگونگی استفاده از تکنولوژی شرح شده است.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که چون استفاده از تکنولوژی یک بحث جدید بوده، از همین‌رو کمیسیون، جامعه‌ی بین‌المللی و حکومت باور دارند که قبل از تطبیق این روند، برای چگونگی استفاده از تکنولوژی مطالعه‌ی مستقلانه‌ توسط یک تیم کارشناسان ملی و بین‌المللی صورت بگیرد.
به گفته‌ی کمیسیون، به همین منظور یک تیم تخنیکی کارش را در این زمینه آغاز کرد.
استفاده از تکنولوژی و الکترونیکی شدن انتخابات در افغانستان بحث جدید است. انتخابات‌های قبلی افغانستان با تقلب‌های گسترده همراه بوده‌. اصلاح نظامی انتخاباتی و برگزاری انتخابات از تعهدات رهبران حکومت وحت ملی است که الکترونیکی شدن انتخابات بخش از عملی شدن این تعهدات می‌باشد.
با این هم نگرانی‌هایی از عملی نشدن طرح استفاده از تکنولوژی در روند انتخابات پیش‌رو، عدم موفقیت این طرح و برگزار نشدن انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در سال جاری، وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *