Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

1.3 میلیارد دالر، هزینه‌ی برق وارداتی در 13 سال

اطلاعات روز: علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور می‌گوید از سال 2003 تا به امروز هزینه‌ی سنگینی از مجرای برق وارداتی بالای افغانستان تحمیل شده است و تنها 1.3 میلیارد دالر پول برق وارداتی به کشورهای همسایه پرداخته شده است.
آقای عثمانی که دیروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت عمده‌ترین چالش در سکتور انرژی افغانستان در پانزده سال گذشته «دیدگاهی» است که در سکتور انرژی وجود داشت که این دیدگاه عواقب و هزینه‌های بسیاری جدی بر کشور تحمیل کرده است.
وی گفت سرمایه‌گذاری‌های سنگین روی برق وارداتی افغانستان صورت گرفته است که با این پول می‌شد صدها میگاوات برق در داخل کشور تولید کرد.
عثمانی افزود که برای پاسخ‌گویی به این مشکل، پلان خودکفایی برق افغانستان تهیه و تنظیم شده است که سال گذشته شورای عالی اقتصادی آن را تایید کرده است.
او گفت: «برای تولید برق در افغانستان امسال حدود 400 میگاوات پروژه را شروع می‌کنیم که این پروژه‌ها مرکب از تامین برق از منابع خورشیدی و همچنین هایدروپاور در مناطق مختلف افغانستان می‌باشد.»
وزیر انرژی و آب که در پیوند به انرژی‌های پایدار به رسانه‌ها معلومات می‌داد، رسانه‌ها را بهترین مجرای انتقال اطلاعات از متخصصان به جامعه دانست و گفت نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ استفاده از انرژی پاک و فعال ساختن افکار عمومی برای درک برنامه‌های خودکفایی و مثمریت انرژی کشور بسیار ارزنده است.
افغانستان در حال حاضر 1500 میگاوات برق مصرف می‌کند که 1100 میگاوات آن وارداتی و بقیه از منابع داخلی تأمین می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *