رییس‌جمهور غنی به عربستان رفت

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی عصر دیروز (شنبه، 30 ثور) در رأس یک هیأت بلندپایه‌ی دولتی به عربستان سعودی رفت.
ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که سفر هیأت دولتی دو روزه است و آقای غنی در نشست «سران کشورهای اسلامی-عربی و امریکا» اشتراک می‌کند.
نشست جهانی مبارزه با تروریسم به میزبانی عربستان روزهای شنبه و یک‌شنبه برگزار می‌شود.
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری در مورد هدف سفر آقای غنی و اشتراک در نشست سران کشورهای اسلامی – عربی گفت: «باتوجه به آن‌که بستر اصلی جنگ کشورهای اسلامی است و این کشورها محل سربازگیری و ظهور تروریستان نیز دانسته می‌شوند، نیاز احساس می‌شود تا این وضعیت مورد بازنگری جدی قرار گیرد».
رییس‌جمهور در این نشست سخنرانی نیز می‌کند. مرتضوی افزود رییس‌جمهور در سخنرانی‌اش از کشورهای اسلامی خواهد خواست تا برضد اقلیت کوچکی که با استفاده از نام اسلام، در صدد بدنامی آن است، مقابله کنند.
همچنان غنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، ولی‌عهد آن کشور و شماری از سران کشورهای اشتراک‌کننده در نشست مبارزه با تروریستم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا نیز به عربستان آمده است. گفته می‌شود که آقای غنی در حاشیه‌ی این نشست با ترامپ دیدار خواهد کرد. ریاست‌جمهوری می‌گوید که غنی و ترامپ روی چگونگی استراتژی جدید ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان، بحث خواهند کرد.
رییس‌جمهور غنی را در این سفر اکلیل حکیمی وزیر مالیه، عبدالسلام رحیمی رییس عمومی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری، محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور زیربناها، محمداکرم خپلواک نماینده‌ی خاص رییس‌جمهور در امور سیاسی و شاه‌زمان میوندی مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور روابط عامه و ارتباطات استراتژیک، همراهی می‌کنند.
از سوی دیگر سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت که افغانستان در ماه جوزا میزبان نشست پروسه‌ی کابل خواهد بود. مرتضوی افزود: «هدف از برگزاری نشست پروسه‌ی کابل ایجاد اجماع منطقه‌یی برای مبارزه با تروریسم است».
به گفته‌ی او، در این نشست تأکید خواهد شد که همه‌ی کشورها در راستای مبارزه با تروریسم مسئولیت‌پذیر باشند.