مبارزه با فساد؛ شرط تداوم حضور ناتو در افغانستان

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می‎گوید که ادامه‌ی مأموریت ناتو در افغانستان به مبارزه علیه فساد از سوی دولت افغانستان بستگی دارد.
آقای استولتنبرگ گفته است که ناتو در بدل کمک‏هایش به افغانستان، از حکومت افغانستان می‏خواهد تا برای ساختن نهادهای نیرومند و قابل اعتماد، اصلاحات به‌میان آورد و با فساد اداری به‌گونه‌ی جدی مبارزه کند.
استولتنبرگ در یک گفت‌وگوی اختصاصی با طلوع‌نیوز گفته است: «چیزی که ما در برابر این کمک‎ها می‏خواهیم این است که افغانستان به آوردن اصلاحات در ساختن نهادهای نیرومند و قابل اعتماد ادامه دهد و با فساد مبارزه کند. مبارزه با فساد اداری بسیار مهم است؛ زیرا این معضل نیروهای نظامی افغان را تضعیف می‏کند و نیز پشتیبانی سیاسی هم‏پیمانان ناتو را برای افغانستان متأثر خواهد ساخت».
نشست سران کشورهای عضو ناتو روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته (چهارم جوزا)، در بروکسل برگزار شد. در این نشست تصمیم گرفته شد که مأموریت این سازمان در افغانستان ادامه یابد.
هرچند سران کشورهای عضو ناتو در مورد افزایش نیروهای‌شان در افغانستان نیز چراغ سبز نشان دادند اما تصمیم نهایی در این مورد در ماه آینده گرفته خواهد شد.
از سوی دیگر دبیرکل ناتو، از پیشرفت‏ها در افغانستان نیز سخن گفته اما این پیشرفت‌ها را بسنده ندانسته است.
او گفته: «در حال حاضر، ما در حال توسعه‌ی نیروهای هوایی افغانستان هستیم و این بسیار مهم است. ما پیشرفت‏های زیادی در این زمینه داشته‌ایم؛ اکنون چرخبال‏ها و هواپیماهای بیشتر و خلبانان بیشتر داریم، و به نیروهای ویژه‌ی بیشتر آموزش داده‌ایم، هم‏چنان ما به رهبری بهتری برای مبارزه با فساد نیاز داریم».
در حالی‌که فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان جنگ افغانستان را به بن‌بست‌رسیده خوانده است، اکنون ناتو تلاش دارد تا فعالیتش را در آموزشگاه‏های نظامی در افغانستان گسترش دهد.
به باور دبیر کل ناتو، رهبری و فرماندهی نیروهای افغان، به اصلاحات بنیادین نیاز دارد؛ نیروهایی که به گفته‌ی وی، بدون حضور ناتو در افغانستان، توانایی کمتری را در نبرد با طالبان و گروه‏های هراس‌افگن دیگر خواهند داشت.
همواره از فساد و ضعف رهبری در میان نیروهای امنیتی به‌عنوان چالش‌های اصلی این نیروها یاد می‌شود و همچنان عامل شکست آنان در میدان‌های نبرد نیز این دو عامل گفته می‌شود.
با این‌حال وزارت دفاع نیز تأکید دارد که تلاش‎ها برای آوردن تغییرات در راستای مبارزه با فساد در این وزارت آغاز شده است.
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفته است: «تلاش‎های ما برای گماشتن مدیران ماهر و حرفه‌یی ادامه دارند و در عرصه‎ی مبارزه با فساد نیز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *