کشتار نمازگزاران: 6 شهید و 87 زخمی در خاک‌سپاری یکی از معترضان روز جمعه

اطلاعات روز: مراسم به‌خاک‌سپاری جنازه‌ی سالم ایزدیار، پسر معاون مجلس سنای افغانستان در بادام‌باغ کابل که مقام‌های ارشد دولتی نیز در آن حضور داشتند، آماج حملات انتحاری قرار گرفت که براساس آمارهای وزارت صحت عامه، شش نفر کشته و 87 نفر دیگر زخمی شدند.
اما گزارش‌های دیگری حکایت دارد که در این انفجارها 18 نفر کشته و نزدیک به 100 تن زخمی شدند. وضعیت سلامت شماری از زخمی‌ها وخیم گزارش شده، وزارت صحت عامه می‌گوید که ممکن است آمار تلفات افزایش یابد.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که دست‌کم ۱۲ نفر در این رویداد کشته شده‌اند.
در مراسم نماز جنازه‌ی سالم ایزدیار مقام‌های ارشد دولتی از جمله عبدالله عبدالله رییس اجراییه، شماری از اعضای کابینه و شماری از نمایندگان شواری ملی حضور داشتند. براساس گزارش‌ها به بیشتر این مقام‌ها آسیب نرسیده، اما سخن‌گوی وزارت صحت زخمی شدن سطحی وزیر صحت عامه را تایید کرد.
انفجار دقیقاً زمانی رخ داد که نمازگزاران در ساحه‌ی بادام‌باغ در صف نماز جنازه بودند. شاهدان عینی می‌گویند که سه فرد انتحاری در صف نمازگزاران مواد منفجره همراه‌شان را منفجر کردند. عبدالله عبدالله که از این انفجارها جان سالم بدر برد، لحظاتی بعد از رویداد در یک نشست خبری حضور یافت و گفت: «بعد از تکبیر دوم سه انفجار صورت گرفت. در جریان نماز جنازه افراد انتحاری در صف نمازگزاران جابه‌جا شده بودند».
این انفجار در حالی رخ داد که شهر کابل پس از انفجار مرگبار روز چهارشنبه و به‌دنبال آن اعتراضات خشونت‌آمیز وضعیت آشفته‌یی دارد. سالم ایزدیار نیز در اعتراضات روز جمعه در نتیجه‌ی گلوله‌باری نیروهای امنیتی بر معترضان کشته شده بود.
پس از انفجار در صف نمازگزاران، اعتراض علیه حکومت باپرپایی خیمه در چهارراهی شیرپور و در نزدیکی‌های شفاخانه‌ی ایمرجنسی همچنان ادمه دارد و معترضان تأکید دارند تا برآورده شدن خواست‌های‌شان به اعتراضات‌شان ادامه می‌دهند.
تاکنون هیچ گروهی به‌شمول طالبان مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است. گروه طالبان گفته که این حملات کار آن‌ها نیست. انفجار مرگبار روز چهارشنبه را نیز هیچ گروهی به‌عهده نگرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *