یوناما و سفارت امریکا در کابل از «پروسه‌ی کابل» حمایت می‌کنند

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که از دیدگاه «پروسه‌ی کابل» به‌رهبری افغان‌ها برای همکاری‌های منطقه‌یی در راستای صلح و امنیت حمایت می‌کند.
همچنان سفارت امریکا در کابل روز گذشته اعلام کرد که ایالات متحده از نشست «پروسه‌ی‌ کابل» به نفع صلح و امنیت استقبال می‌کند.
یوناما با نشر اعلامیه‌یی نوشته که تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در اولین نشست «پروسه‌ی کابل» گفت این روند که به ابتکار دولت افغانستان راه‌اندازی شده نشان‌دهنده‌ی ملکیت قوی تلاش‌های صلح می‌باشد که پیامدهایی را برای افغانستان و منطقه دارد.
در اعلامیه آمده که رییس یوناما در این نشست از اقدام دولت افغانستان در زمینه‌ی مالکیت روند آغاز گفت‌وگوها با کشورهای همسایه در مورد ثبات پایدار در منطقه، راه‌اندازی «پروسه‌ی کابل» و راه‌اندازی صحبت‌ها جهت افزایش همکاری‌های منطقه‌یی برای صلح و ثبات، حمایت کرد.
به باور یوناما، نخستین نشست پروسه‌ی کابل نشان می‌دهد که جامعه‌ی بین‌المللی در کنار دولت و مردم افغانستان برای دریافت راه‌های حل برای چالش‌های کنونی، همکار باقی خواهد ماند.
یاماموتو از اشتراک نماینده‌های بلندپایه‌ی چندین کشور در این نشست ابراز خوشحالی کرده و گفته که اشتراک آن‌ها مبین اعتماد جامعه‌ی بین‌المللی به دولت و جامعه‌ی افغانستان برای دریافت دیدگاهی مشترک برای صلح است.
در اعلامیه‌ی یوناما آمده که اشتراک‌کنندگان این نشست از دیدگاه افغانستان برای صلح که از سوی رییس‌جمهور غنی توضیح داده شد، پشتیبانی کردند و این دیدگاه را منحیث یک اصل مهم و همه‌شمول برای پروسه‌ی صلح دانستند. آن‌ها از این دیدگاه به‌عنوان یک ساختار مهم در سطح ملی یاد کردند که در یک اجماع مثبت منطقه‌یی و جهانی برای آوردن صلح و ثبات به کشور و منطقه جا داده شده است.
یاماموتو از نشست دیروز به‌عنوان پایه و اساس همکاری‌های آینده میان افغانستان و کشورهای همسایه برای رسیدگی همه‌جانبه به معضلات پیچیده‌ی موجود استقبال کرد.
همچنان سفارت ایالات متحده‌ی امریکا در کابل با نشر اعلامیه‌یی ضمن استقبال از پروسه‌ی کابل ابراز امیدواری کرده که بحث‌ها و گفت‌وگوهای این نشست صریح، سازنده و مؤثر باشد تا باعث پیشرفت صلح، امنیت و ارتباط در افغانستان و منطقه شود.
همچنان سفارت امریکا گفته انتظار دارد که بحث‌های مطرح‌شده در این نشست یک بنیاد یا پلا‌ت‌فورم را به‌منظورِ شناسایی راه‌های عملی برای جامعه‌ی بین‌المللی فراهم نماید تا به این‌گونه از تلاش‌های افغانستان برای دستیابی به امنیت، صلح و آشتی، و انکشاف اقتصادی، حمایت نماید.
در اعلامیه آمده که ایالات متحده به‌طور قاطع در کنار حکومت و مردم افغانستان و همه‌ی کسانی‌ ایستاده خواهد ماند که تلاش می‌کنند تا به خشونت‌‌ها در افغانستان، خاتمه دهند.
سفارت امریکا می‌گوید رویدادهای خون‌بار اخیر کابل بر این ضرورت تأکید دارد که همه‌ی کسانی که از صلح حمایت کرده‌اند باید تعهد خود را برای مبارزه با تمام اشکال تروریسم ثابت کنند.
اعلامیه افزوده که ایالات متحده‌ی امریکا بر ضد تروریستانی که برای بی‌ثباتی افغانستان تلاش می‌کنند شانه‌به‌شانه در کنار حکومت افغانستان می‌ایستد و در امر به عدالت کشانیدن مسببین و مسئولان این حملات از هر نوع کمک با مقامات افغان دریغ نخواهد کرد.
نخستین نشست «پروسه‌ی کابل» دیروز (سه‌شنبه، 16 جوزا) با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور و سازمان بین‌المللی در کابل برگزار شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *