عبدالله: در مقابل ادامه‌ی حرکت‌های تروریستی گزینه‌ی جز جنگ  نداریم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی در نشست« پروسه کابل» گفت که برای حکومت افغانستان در مقابل کسانی که به حرکت‌های تروریستی شان ادامه می‌دهند، گزینه‌ی جز جنگ وجود ندارد.
آقای عبدالله در این نشست تاکید کرد که حکومت افغانستان خواستار صلح و گفت‌وگو با گروه های است که خواستار صلح هستند.
وی افزود:«با کسانی‌که صلح می‌خواهند آماده‌هستیم مذاکره نماییم و صلح کنیم٬ ولی با کسانی‌که می‌خواهند به حرکت‌های تروریستی خود ادامه دهند گزینه‌ای جز جنگ متحدانه نداریم. »
آقای عبدالله تاکید کرد کسانی که از تروریزم به عنوان ابزار برای تحقق اهداف شان استفاده می‌کنند، ناکام هستند.
اوگفت:«پیامم برای آنانی‌که از تروریزم به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف پیچیده سیاسی و استراتیژیک و یا برای توطیه‌های جنایتکارانه استفاده می‌نمایند، این است که شما ناکام می‌شوید. ما دنبال تحقق عدالت هستیم و اراده ما که برای یک آینده روشن و مسالمت‌آمیز برای همه می‌جنگیم بر نیات شوم و تاریک شما غلبه می‌کند. پیامم برای آنانی‌که در بردگی به‌سرمی‌برند، شست‌وشوی مغزی شده‌اند و به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرند این است که برای قتل انسان‌های بی‌گناه اجر و پاداشی در انتظارتان نیست.»
آقای عبدالله یاد آور شد که در شانزده سال گذشته حکومت برای مبارزه با تروریزم و بازسازی افغانستان تلاش کرده است اما این تلاش ها در مبارزه با افراط‌گرایی تا هنوز به نتیجه‌‌ی مطلوب نرسیده است.
او گفت که در جنگ با تروریزم نیازمند از بین بردن پناه‌گاهی تروریست‌ها و زیرساختارهای کمک‌رسانی برای آنان هستیم.
آقای عبدالله از کشوری نام نبرد اما گفت که بیش‌ترین این پناه‌گاه‌ها و زیرساختارها در بیرون از افغانستان قرار دارند و ما نیازمند اقدام جدی در این زمینه هستیم.
در تامین امنیت شهروندان ناکام هستیم
رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی در جریان این نشست در بخشی از سخنانش اعتراف کرد که رهبران حکومت وحدت ملی در تامین امنیت شهروندان کشور ناکام بوده است.
آقای عبدالله گفت:«به رغم دشواری‌ها، ما به پیش می‌رویم و صادقانه تلاش می‌نماییم اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و از فرصت‌ها استفاده نماییم. در عرصه‌ای که دستاورد نداریم و در برآورده ساختن توقعات مردم خویش ناکام بوده‌ایم، تأمین امنیت شهروندان است. این یگانه حوزه‌ای است که باید در آن بهتر بدرخشیم و و نتایج عملی ارایه نماییم. »
وی افزود که باید اختلافات حزبی و گروهی را کنار بگذاریم و با بسیج ساختن تمام نیروهای فعال سیاسی و اجتماعی به اهداف و روایت‌های مشترک دست یابیم و باهم متحدانه با برنامه‌های خشونت‌آمیز دشمنان خویش مقابله نماییم.
آقای عبدالله گفت که اصلاحات ضروری در کشور باید عملی شده و شناسنامه‌های برقی توزیع شود و انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها نیز به صورت آزاد و شفاف برگزار شود.
رییس‌اجراییه با اشاره به اعتراض شهروندان و افزایش ناامنی ها گفت که حکومت مکلف است در برابر انتقادها و اعتراضات مدنی، مدارا پیشه کرده و صبور باشد.
او بیان کرد که مردم افغانستان خسته شده‌اند، آسیب دیده‌اند و خشمگین‌ هستند. حق قانونی آنان است تا دیدگاه‌های خویش را با استفاده از تظاهرات مسالمت‌آمیز و حرکت‌های مدنی ابراز نمایند.
عبدالله در واکنش به تظاهرات اخیری که از سوی پولیس به خشونت کشانیده شد گفت که به هیچ کس اجازه نمی‌دهد تا به شهروندان آسبیب برساند.
آقای عبدالله گفت:« من به هیچ‌صورت این حق اساسی را از کسی سلب نمی‌کنم و به‌ هیچ‌صورت نمی‌پذیرم و به کسی اجازه نمی‌دهم تا به شهروندانِ تابع قانون آسیب برساند. به این اساس تراژیدی روزهای پسین باید به صورت شفاف بررسی گردد.»
او در این نشست خواستار برگزاری یک اجماع ملی شد و گفت که من از تمام منتقدان، نمایندگان حرکت‌های سیاسی و اجتماعی، روشن‌فکران، رهبران مذهبی، نهادهای جامعۀ مدنی، بزرگان قومی و دیگران دعوت می‌کنم تا وارد یک گفت‌وگوی سازنده شویم، مواردی باعث نگرانی را برجسته سازیم، پیشنهادات معقول و عملی را جمع نماییم و تغییرات لازم را برای بهبود وضعیت امنیتی عملی ‌سازیم.
او افزود که اگر نظر اکثریت مردم تغییر و برکناری مسئولان ارشد امنیتی باشد باید این امر عملی شود.
روزگذشته (سه‌‌شنبه، 16جوزا) نشست پروسه‌ی کابل با حضور نمایندگان 27کشور به میزبانی حکومت افغانستان برگزار شد.
این نشست با سخنرانی محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان آغاز و با بیانیه‌ی عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی پایان یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *