توافق افغانستان و پاکستان برای برگزاری نشست چهارجانبه‌ی صلح پس از یکسال

اطلاعات روز: در اوج تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد، رییس‌جمهور غنی با نواز شریف، صدراعظم پاکستان در حاشیه‌ی نشست سران سازمان شانگهای در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان با هم دیدار و روی از سرگیری نشست چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین توافق کرده‌اند.
شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفته است که صدراعظم پاکستان از تشدید تلاش‌های کشورش جهت مبارزه با تررویسم، به رییس‌جمهور غنی اطمینان داده و سران دو کشور روی برگزاری نشست‌های چهارجانبه توافق کردند.
آقای مرتضوی گفته: «قرار شد که افغانستان و پاکستان به‌خاطر مبارزه با تروریسم و هم‌چنان هماهنگی بیشتر، نشست‌های چهارجانبه را که در آن چین و امریکا نیز حضور داشته باشند، برگزار کنند».
از سویی هم به گفته‌ی آقای مرتضوی، رییس‌جمهور غنی توافق پاکستان را مبنی بر اقدامات بیشتر علیه گروه‌های که امنیت دو کشور را تهدید می‌کند، به‌دست آورد.
او افزوده صدراعظم پاکستان در این دیدار حملات تروریستی اخیر در کابل را محکوم و تعهد کرد که در برابر گروه‌های که به پروسه‌ی صلح نمی‌پیوندند، اقدام جدی خواهد کرد.
رسانه‌های پاکستان گزارش داده‌اند که رهبران افغانستان و پاکستان در مورد روابط دو کشور، وضعیت منطقه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرده‌اند.
رهبران دو کشور در حالی روی از سرگیری نشست چهارجانبه توافق کرده‌اند که پنج دور نشست چهارجانبه در دو سال گذشته در اسلام‌آباد و پاکستان با محوریت گفت‌وگوی‌های صلح افغانستان با مخالفان مسلح برگزار شد، اما پس از افزایش تنش در روابط کابل و اسلام‌آباد، متوقف شد که تاکنون متوقف است.
پنجمین دور و آخرین دور این نشست‌ها در پایان ماه ثور سال ۱۳۹۵ خورشیدی در اسلام‌آباد برگزار شده بود. در چهارمین دور این نشست‌ها در کابل «نقشه راه» صلح که از سوی افغانستان ترتیب داده شده بود، ارائه شد و انتظار می‌رفت که گفت‌وگوهای مستقیم صلح با گروه طالبان در طول شش ماه آغاز شود، اما گفت‌وگوهای صلح عملاً به بن‌بست خورد.
در آن زمان افغانستان پاکستان را متهم کرد که با افغانستان صادقانه برخورد نمی‌کند و به تعهد که مبنی بر کشاندن طالبان دور میز مذاکره داده است، عمل نمی‎کند.
اکنون آقای مرتضوی در مورد عملکرد پاکستان در آینده در قبال افغانستان گفته است که «باید صبر کنیم، بعدأ می‌‍شود در موردش قضاوت کنیم.»

ابراز آمادگی چین از راه‌اندازی نشست سه‌جانبه میان افغانستان، چین و پاکستان
در همین حال رییس‌جمهور چین در حاشیه‌ی نشست سران شانگهای از پروسه‌ی صلح به رهبری دولت افغانستان و مالکیت افغان‌ها حمایت کرده و گفته چین آماده است نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین را راه اندازی کند.
شی‌جین پینگ موافقت کرده که چین و افغانستان باید تماس و مشوره‌ها را در عرصه‌های همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سطوح دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه تقویت بخشند. او این تماس‌ها و مشوره‌ها را برای امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی منطقه و نیز ایجاد و تحکیم اعتماد و همکاری‌های عملی، ضروری خوانده است.
او همچنان گفته که افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم جهانی قراردارد و باید هماهنگی و همکاری بیشتر منطقه‌یی و بین‌المللی به‌هدف نابودی و مبارزه با تروریسم شکل گیرد.
رییس‌جمهور غنی در این دیدار با اشاره به خطر تروریسم در منطقه گفته که این پدیده خطر مشترک برای همه کشورهای منطقه و جهان است و نیاز است که علیه همه گروه‌های تروریستی بدون تفکیک خوب و بد مبارزه مشترک و جدی صورت گیرد.
رؤسای جمهور دو کشور توافق کرده‌اند تا در خصوص مسایل عمده در سطح دوجانبه و منطقه، تماس‌های نزدیک خویش را تداوم و حفظ نمایند.
افغانستان پاکستان را متهم می‌کند که به گروه‌های تروریستی جای می‌دهد و از این گروه‌ها حمایت می‌کند. پس از انفجار مرگبار اخیر در کابل، امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که این حمله توسط شبکه‌ی حقانی و با همکاری سازمان استخبارات پاکستانی (آی اس آی) راه انجام شد.
رییس‌جمهور غنی در نشست «پروسه‌ی کابل»، گفت که افغانستان با امضای چند تفاهم‌نامه بارها تلاش کرده تا همکاری پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم را جلب کند اما این تلاش‌ها به گفته‎ی او، نتیجه‌یی نداشته است.
آقای غنی افزود افغانستان نمی‌داند که خواست پاکستان چی‌ست و این یک مشکل است.
چین همکار استراتیژیک پاکستان است. افغانستان انتظار دارد که بتواند از طریق چنین پاکستان را وادار کند که با افغانستان صادقانه برخورد کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *