گام‌های عملی در روند انتخابات

نخستین محموله‌های برگه‌های رای‌دهی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی از دبی به کابل رسیده است. چهارده میلیون برگه‌ی رای‌دهی برای انتخابات ریاست جمهوری و چهارده میلیون دیگر برای انتخابات شوراهای ولایتی چاپ شده و قرار است تا چند روز دیگر به کابل انتقال داده شوند. مراحل اولیه و گام‌های ابتدایی انتخابات یکی پس از دیگری برداشته می‌شوند و کم کم مردم و دولت برای شرکت در انتخابات آماده می‌شوند. در حال حاضر بخشی از تجهیزات انتخابات به ولایات انتقال داده شده و بخش دیگرش نیز تا روزهای‌ آینده منتقل خواهد شد. هم‌چنان اعضا و مأموران انتخابات در مرکز و ولایات گزینش شده و کمسیون مستقل انتخابات کم کم برای پهن کردن غرفه‌های رای‌دهی آماده می‌شوند.
سلامت روند انتقال برگه‌های رای‌دهی برای سلامت انتخابات خیلی مهم است، چون در انتخابات‌های گذشته ده‌ها هزار کارت رای‌دهی اضافی در میان مردم توزیع شد و این امر سلامت انتخابات را متضرر ساخت. اکنون نیز اگر نظارت دقیق بر این روند نباشد، ممکن است برگه‌های رای‌دهی در اختیار کسان دیگر قرار گیرند و از این طریق با دزدی یا کپی‌برداری از آن زمینه‌های تقلب را فراهم سازند.
تاکنون گام‌های مهمی در این مسیر برداشته شده و حداقل نگرانی از عدم برگزاری انتخابات یا تردید در اراده‌ی دولت به برگزاری انتخابات منتفی شده است، اما چالش‌های فراروی این روند وجود دارد. چالش‌های سخت که عبور سالم از آن سخت می‌نماید. از میان سلسله چالش‌های مختلف، امنیت مهم‌ترین مسئله‌ی انتخابات پیش‌رو در کشور می‌باشد. با آن‌که دستگاه‌های امنیتی کشور از تأمین امنیت این انتخابات اطمینان می‌دهند و نیروهای خارجی نیز برای حمایت نیروهای دولتی جهت تأمین امنیت انتخابات سخن می‌گویند، اما با آن‌هم نا‌امنی و تهدید مخالفان مسلح دولت، در بخش‌های از کشور سنگینی می‌کند و بدین اساس حضور آنان یک چالش جدی فرا راه یک انتخابات سراسری و گسترده تلقی می‌گردد. نگرانی از نا‌امنی از آن‌جاست که دولت نتواند یک انتخابات سراسری و گسترده در کشور برگزار کند و بدین ترتیب بخشی از مردم از حق رای‌شان در تعیین سرنوشت سیاسی کشور محروم شوند.
مسئله‌ی دیگر، شفافیت انتخابات است. با آن‌که کمیسیون مستقل انتخابات به مردم وعده می‌دهد که انتخابات را به گونه‌ی شفاف و به دور از اعمال نفوذ جریان‌های سیاسی برگزار خواهد کرد، اما نگرانی از شفافیت انتخابات کماکان در افکار عمومی وجود دارد. این نگرانی از دو جهت نشأت می‌گیرد؛ اول، بخشی از نگرانی‌ها مربوط به این است که نیروهای حاضر در حکومت ‌یا گروه‌های سیاسی مخالف با اعمال نفوذ بر کمیسیون مستقل انتخابات زمینه‌های سو‌ استفاده و تقلب در انتخابات را فراهم آورده و بدین طریق نتیجه‌ی انتخابات رابه نفع افراد و جریان‌های خاصی تغییر دهند.
نگرانی دوم، از نوع عمل‌کرد و میکانیزم‌های اجرایی کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری این انتخابات است. موجودیت کارت‌های غیرقانونی رای‌دهی نزد افراد و گروه‌ها، سو‌ استفاده از کارت‌های جدید رای‌دهی و هم‌چنین توانایی پایین کمیسیون مستقل انتخابات برای نظارت از روند انتخابات، به‌ویژه در نقاط نا‌امن کشور از مواردی‌اند که می‌توانند زمینه‌های تقلب در انتخابات آینده را فراهم آورند.
در حال حاضر موجودیت کارت‌های رای‌دهی انتخابات قبلی که در بسیاری نقاط کشور با کثرت زیاد و به گونه‌ی غیر‌قانونی توزیع شده است، یک مسئله‌ی جدی می‌باشد. به نظر می‌رسد در انتخابات آینده، کارت‌های رای‌دهی انتخابات قبلی به گونه‌ی غیرقانونی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در مناطقی که نظارت کمیسیون انتخابات و ناظران داخلی و خارجی جدی نیست، احتمال گسترده‌ی تقلب با این کارت‌ها وجود دارد. این امر یک نگرانی جدید در انتخابات پیشرو نیست، بلکه استفاده‌ی غیرقانونی از این چنین کارت‌ها‌ در انتخابات‌های گذشته نیز صورت گرفته است.
به هرحال، انتخابات پیش‌رو یکی از حساس‌ترین انتخابات‌ها در کشور می‌باشد که نقش مهمی را در گذار کشور به سوی دموکراسی و تحکیم نظام باثبات بازی می‌کند. اکنون که تا زمان برگزاری این انتخابات فرصت نسبتا خوبی در اختیار می‌باشد، باید مسئولان در جهت حل مشکلات و چالش‌های فرا‌راه این انتخابات کارهای اساسی را انجام داده و شور و هیجانی را برای شرکت مردم در انتخابات و تمثیل اراده‌ی‌شان در تعیین سرنوشت کشور ایجاد کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *