هند مخالف خروج کامل نيروهاى خارجى از افغانستان است

هندوستان مخالفت خود را با استراتژى خروج کامل نيروهاى امريکايى از افغانستان ابراز داشته‌، مي‌گويد که افغانستان نيازمند حمايت متداوم جامعه‌ی جهانى است. سلمان خورشید، وزیر امور خارجه‌ی هند‌ در سخنرانی‌اش در اجلاس گروه بین‌المللی تماس برای افغانستان و پاکستان که در دهلی جدید با شرکت بيش از پنجاه نماینده‌ی کشور‌های مختلف داير شد، گفت که خروج نيروهاى خارجى دست‌آوردهاى ١٢ سال گذشته در افغانستان را به خطر مواجه خواهد ساخت.
وى علاوه کرد که جامعه‌ی جهانی باید در نابودى تروریزم و منابعى که از خارج آن را تمویل می‌کنند، توجه جدى کرده و نباید اجازه داد که دست‌آوردهای ١٢ سال گذشته در افغانستان از بين بروند. رسانه‌ی پرس‌ تريست آف اندیا خبر می‌دهد که وزیر خارجه‌ی هند با تأکید از حمایت کشورش از تأمین صلح در افغانستان گفته است که افغانستان با اختلافات قومی و قبیله‌ای نه، بلکه با تروریزم و حملات گروه‌های مخالف مسلح روبه‌رو است و علاقه‌مندی جامعه‌ی جهانی برای سرکوبى تروریزم نباید کاهش یابد، بلکه عليه آن مبارزه‌ی جدى‌تر صورت بگيرد. سلمان خورشید با ذکر اين‌که هند پس از سال ٢٠١٤ نيز با افغانستان متعهد بوده، افزود که امکان دارد هر کسی یک استراتژی داشته باشد، اما استراتژی‌ای که هند آن را رد می‌کند، استراتژی خروج کامل نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان است.
از جانب ديگر، برخى از رسانه‌هاى داخلى خبر دادند که سلمان خورشيد، خروج کامل نيروهاى امريکايى از افغانستان را‌‌ به معناى مساعد ساختن مداخلات بيش‌تر پاکستان در امور افغانستان خوانده است. اما پاکستان همواره مداخله در امور افغانستان را رد نموده است.
لوری میلر، معاون نماینده‌ی خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان‌ بعد از اجلاس گروه بین‌المللی تماس برای افغانستان و پاکستان در دهلی جدید در نشست خبری گفت که امریکا خواستار امضاى هر‌چه زودتر سند امنیتی و دفاعی با افغانستان است.
خانم ميلر‌ تأخیر در امضاى سند را لطمه وارد کردن به اعتماد افغان‌ها و بى‌باورى جامعه‌ی جهانی دانسته است. وى گفت که اگر این سند به‌زودی امضا نشود، امریکا در وضعیتی قرار خواهد گرفت که مجبور شود‌ برنامه‌ی پایان حضور نظامی‌اش را بعد از سال 2014 در افغانستان ترتیب نماید‌، اما وی گفت که آن‌ها نیز چنین حالتی را نمی‌خواهند.
معاون نماینده‌ی خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان مي‌گويد که امریکا از روند صلح در افغانستان قویاً حمایت می‌کند و در اهداف هر دو جانب کدام اختلاف اساسی به مشاهده نمی‌رسد. اين در حالى است که به‌تازگى رييس جمهور حامد کرزى گفته است که موقف افغانستان در مورد امضاى سند امنيتى و دفاعى با امريکا از تجارب دوازده سال گذشته سرچشمه می‌گيرد و امريکا بايد نيت نيک خود را در مورد خواست‌هاى افغانستان ثابت نمايد. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *