عمر داوودزی: پیمان امنیتی برای افغانستان سرنوشت‌ساز است

اطلاعات روز: محمد عمر داوودزی، وزیر امور داخله روز گذشته در یک نشست خبری امضای پیمان امنیتی با امریکا را برای افغانستان سرنوشت‌ساز خواند و افزود، رییس جمهور بیش‌تر از همه خواهان امضای این پیمان با آمریکا است.
وزیر داخله‌ی کشور ضمن محکوم نمودن حمله‌ی شام جمعه بر یک رستورانت لبنانی در کابل و ابزار هم‌دردی با بازماندگان کشته‌ شده‌های این رویداد، خواهان گفت‌وگوی مستقیم مقام‌های امریکایی و افغان بر سر امضای این پیمان شد و گفت: «ایجاب می‌کند که یک مذاکره‌ی مناسب بین کابل و واشنگتن صورت گیرد. از دور مسایل حل نمی‌شوند. از دور، از راه مطبوعاتی مشکل حل نمی‌شود. با تبادله‌ی پیام‌های رسانه‌ای و عجله مشکل حل نمی‌شود. تعیین جدول زمانی (یک هفته یا دو هفته) کارساز نیست. مسئله بسیار مهم است. این مسئله به سرنوشت افغانستان تعلق دارد و به منافع امریکا در منطقه تعلق دارد».
وی هم‌چنان گفت که افغانستان به دوستی با امریکا و غرب متعهد است و از ‌امریکا‌ خواست که هیأتی را برای گفت‌وگو بر سر امضای پیمان امنیتی به کابل بفرستد: «خواست ما از مشترک ما، ایالات متحده‌ی امریکا این است که زود‌تر یک هیأت به سطح بلند بفرستد که روی میز بنشنیم و مذاکره کنیم و به‌زودی به یک نتیجه برسیم، تا باشد که از یک حالت سردرگمی بیرون شویم».
وزیر امور داخله هم‌چنین حالت کنونی افغانستان را نتیجه‌ی همکاری با ایالات متحده‌ی امریکا خواند و افزود، ایجاد نیروهای امنیتی را که امروز ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم، بدون همکاری امریکا ممکن نبود. وی گفت: «ما مزه‌ی زند‌گی در این منطقه، بدون دوستی با این کشور‌های بزرگ جهان را چشیده‌ایم. مزه‌ی روز‌هایی که ما و شما تنها گذاشته شدیم را دیدیم، روزهایی که می گفتند، شما می‌فهمید و همین همسایه‌های‌تان!»
وزیر داخله در حالی خواهان گفت‌وگو‌ برای حل بن‌بست پیمان امنیتی با آمریکا شد که رییس جمهور کرزی هفته‌ی گذشته در یک تماس تیلفونی با آنگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان یک‌بار دیگر بر ‌پیش‌شرط‌هایش؛ آغاز عملی روند صلح، پایان حملات بر روستاهای کشور و دادن ضمانت برای عملی شدن این شر‌ط تأکید کرد.
جنجال‌ها بر سر امضای پیمان امنیتی از زمانی آغاز شد که رییس جمهور مشوره‌ی جرگه‌ی مشورتی مبنی بر امضای هرچه زودتر این پیمان را نادیده گرفت و برای امضای این پیمان، شرط‌های تازه‌ای را افزود. مقام‌های امریکایی و ناتو نیز از رییس جمهور کرزی می‌خواهند که هرچه زودتر این پیمان را امضا کند. آن‌ها هم‌چنان هشدار داده‌اند، در صورتی‌که افغانستان این پیمان را امضا نکند، به «گزینه‌ی صفر» (خروج کامل) متوصل خواهند شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *