افزایش دمای هوا در ننگرهار و «پرچویی» متعدد برق در کابل

اطلاعات روز: ریاست برق کابل می‌گوید که به دلیل گرمای زیاد در ولایت ننگرهار،60میگاوات برق بند نغلو که قبلاً به کابل می‌رسید به آن ولایت اختصاص داده شده است.
مجب الرحمن مومند، رییس‌ برق کابل در گفت‌وگو با روزنامه‌ اطلاعات روز گفت که به دلیل کم شدن آب دریای کابل و افزایش دمای هوا در ولایت ننگرهار، کابل با کمبود برق مواجه شده است.
آقای مومند افزود که قبل از این، از دریایی کابل 60میگاوات برق تولید می‌شد که اکنون به دلیل خشک شدن آب این دریا، 60میگاوات برق شهر کابل کم شده است.
وی خاطرنشان کرد که دلیل دیگر کمبود برق در شهر کابل در جریان فصل‌های زمستان و تابستان تغییرات اقلیمی و کم شدن آب دریای کابل است.
شهر کابل در فصل تابستان که به 550 میگاوات برق نیاز دارد؛ به قول مسئولان ریاست برق کابل اکنون اما 265میگاوات برق در این شهر می‌رسد که این مقدار نسبت به نیاز شهر کابل، برق بسیار ناچیز است.
آقای مومند گفت:«60میگاوات برق تولید شده در بند نغلو به دلیل وسعت سب‌ستیشن برق ننگرهار و افزایش درجه حرارت، به ولایت ننگرهار اختصاص داده شده است. تنها 10درصد برق تولید شده از بند نغلو به کابل می‌رسد.»
آقای مومند هم‌چنان گفت که استفاده‌ی بی رویه برق از سوی وزارت خانه‌ها، اداره‌های دولتی، سفارت‌خانه‌ها، سالون‌های عروسی و ساختمان‌های رهایشی، دلیل دیگر پرچوی برق در شهر کابل است.
او گفت که تنها در وزارت معارف 87 ایرکندیشن فعال است و همین‌طور دیگر نهادها و وزارت‌خانه‌ها نیز به‌شکل بی‌رویه از سردکننده‌ها استفاده می‌کنند.
در روزهای پسین شهر کابل با کمبود شدید برق روبرو شده است؛ اکثر مناطق شهر کابل در یک شبانه روز کمتر از 12 ساعت برق دارند. به دلیل افزایش دمای هوا و استفاده‌ی بی‌رویه مردم از سردکننده‌ها برق کابل کم و نامنظم شده است. به قول مسئولان برق، شهر کابل به 550میگاوات برق نیاز دارد؛ حالا اما تنها 256میگاوات برق به کابل می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *