عبدالله: در سفر رییس سی آی ای به کابل؛ برای تطبیق توافق‌نامه‌ها میان دو کشور میکانیزمی ایجاد شد

اطلاعات روز: رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید که هفته‌ی گذشته رییس استخبارات امریکا(CIA) به کابل آمد و میکانیزمی برای تطبیق توافق‌نامه‌های کابل و واشنگتن ایجاد شد.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی امروز( دوشنبه، 16اسد) در نشست شورای وزیران از سفر پنهانی، مایک پامپپئو، رییس سازمان استخبارات امریکا به کابل خبر داد.
هرچند رییس اجراییه در مورد میکانیزم تازه ایجاد شده جزئیات ارایه نکرد، اما گفت که در جریان سفر آقای پامپپئو در مورد مسایل مختلف از جمله تهدیدات امنیتی موجود در افغانستان و تطبیق توافق‌نامه‌های امضا شده میان کابل و واشنگتن صحبت شده است.
آقای عبدالله افزود:«در سفری که آقای پامپپئو به کابل داشت روی تعهد ایالات متحده امریکا، به ادامه همکاری‌های شان به افغانستان بحث صورت گرفت. همچنان در مورد تهدیدات تروریسم و دهشت‌افگنی نیز گفت‌وگو شد.»
وی اضافه کرد که آقای مایک پامپپئو، حمایت کشورش را از تحقق اولویت‌های حکومت افغانستان مبنی بر تأمین امنیت، ثبات و رفاه مردم افغانستان اعلام کرد.
در سال 2011 امریکا و افغانستان موافقت‌نامه همکاری‌های درازمدت استراتژیک را در کابل امضا کردند. براساس این توافق‌نامه امریکا پس از سال 2014 تا 10 سال دیگر در بخش‌های رشد اقتصادی و حکومتداری خوب، افغانستان را همکاری می‌کند.
و نیز در سال 2014 توافق‌نامه‌ی امنیتی میان امریکا و حکومت افغانستان به امضا رسید که براساس آن امریکا متعهد است که افغانستان را در تامین صلح و ثبات همکاری کند.
این درحالی است که نخستین سفر مایک پامپپئو، رییس سازمان استخباراتی امریکا به کابل مخفیانه صورت گرفته است. پیش از این هیچ مقامی از حکومت افغانستان و امریکا در مورد سفر هیات امریکایی به افغانستان گزارش نداده بود.
آقای مایک پامپپئو به تاریخ ۲۳ جنوری سال جاری میلادی به عنوان رییس سازمان استخبارات امریکا آغاز به کار کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *