ترمپ در مورد راهبرد جدید جنگی امریکا در افغانستان تصمیم گرفته است

اطلاعات روز: بر بنیاد گزارش رسانه‌های امریکایی دونالد ترمپ در مورد راهبرد جدید نظامی در افغانستان تصمیم گرفته است، اما از جزئیات آن خبری در دست نیست.
قبلا رسانه‌ها گزارش داده بودند که گزینه‌های مختلفی از جمله سپردن جنگ افغانستان به شرکت‌های خصوصی و افزایش نیرو روی میز است.
دونالد ترمپ طی نطقی – که ساعت نه شب به وقت واشنگتن در پادگان فورت مایر آرلینگتون در حومه پایتخت امریکا انجام داده و استراتژی خود در قبال افغانستان و منطقه‌ی جنوب آسیا را به مردم و نظامیان امریکایی توضیح داده است.
یک منبع از مقامات امریکایی به خبرگزاری رویترز گفته که مقام‌های بلندرتبه‌ی امنیت ملی امریکا از افزایش ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیرو برای شرکت در جنگ افغانستان در کنار نیروهای دولتی افغان پشتیبانی کرده‌اند.
جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا، پیشتر تایید کرده بود که دونالد ترمپ پس از بررسی دقیق گزینه‌های مختلف، تصمیم نهایی را اتخاذ کرده است.
آقای ماتیس جزئیاتی در این خصوص ارایه نکرد است.
براساس تازه‌ترین بررسی ارتش امریکا دولت افغانستان کمتر از ۶۰ درصد از افغانستان را در کنترل یا زیر نفوذ خود دارد که نسبت به یک سال قبل ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.
چند ماه پیش دن کوتس، رییس تشکیلات اطلاعاتی امریکا، گفته بود با وجود افزایش کمک‌های نظامی از سوی امریکا و متحدانش، اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان تقریبا به طور قطع در سال ۲۰۱۸ میلادی بدتر خواهد شد.
گزارش‌هایی از بررسی اعزام نیروهای بیشتر امریکایی به افغانستان به‌عنوان طرحی در راهبر نظامی جدید امریکا قبلا منتشر شده بود.
همچنین گزارش شده بود که تیم امنیتی آقای ترمپ بر سر اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان گرفتار دودستگی شده است.
استراتژی جدید نظامی امریکا در مورد افغانستان از مدت به این‌طرف زیر بررسی تیم اداره‌ی آقای ترمپ قرار داشت.
دو هفته پیش، وزیر خارجه‌ی امریکا گفت که رییس‌جمهور امریکا دیگر علاقمند نیست که استراتژی نظامی این کشور در افغانستان مانند ۱۶ سال گذشته باشد.
در حال حاضر امریکا بیش از هشت هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که بیشتر مشغول آموزش نیروهای افغان و انجام عملیات حمایتی از آن‌ها در جنگ با شورشیان مخالف دولت هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *