حکمتیار در کُوره‌ی داغ فیس‌بوک

لطف‌علی سلطانی
با پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه‌ی صلح انتظار حداقلی این بود که تنش‌های حزبی تا حد زیادی رنگ ببازد. حکمتیار در نخستین اظهارات پس از ورودش به کابل گفته بود که او مایل است با احزابی که در گذشته در جنگ بوده، رابطه‌ی دوستانه داشته باشد او حتا به حزب جمعیت اسلامی اشاره کرد و سران حزب جمعیت نیز از پیوستن او به پروسه‌ی صلح استقبال کردند.
گلبدین حکمتیار اما به‌تاریخ 28 اسد سال روان در دیداری با بزرگان ولایت بدخشان اظهار نظر جنجال‌برانگیزی کرده است. او اتهام‌هایی بر سران پیشین و اکنون حزب جمعیت وارد کرده است.
به نقل از تلویزیون یک، حکمتیار گفته که هم‌اکنون والي دولت و والي طالب در بدخشان عضو جمعيت هستند. او همچنان گفته که احمد شاه مسعود زماني كه در ميدان شهر به ملاقات طالبان رفت، گفت كه برادران او در آی اس ای به او اطمينان داده كه طالبان عليه آن‌ها نيستند.
حکمتیار با اشاره‌ی کنایه‌آمیزی به حزب جمعیت گفته: «رقباي حزب اسلامي با وجود حاميان خارجي‌شان اعتمادشان را از دست داده‌اند و به قيمت آبرو، عزت، ايمان و تباهي آخرت‌شان تنها پول جمع كرده و قصرهاي مجلل ساخته، شيطان را خشنود و خدا را ناراض كرده‌اند.»
حكمتيار وزيران دفاع پيشين، مارشال قسیم فهیم و بسم‌الله محمدی که هردو از سران حزب جمعیت به‌شمار می‌روند را نيز مورد انتقاد قرار داده و گفته که آنان به افرادی از قوم و تبارشان بدون در نظرداشت لیاقت و کفایت رتبه‌های بلند نظامی اعطا کرده‌اند: «به‌خاطر آن‌كه وزير دفاع از پنجشير بود، تنها در پنجشير ٦٠٠ جنرال است، در كل اروپا ٦٠٠ جنرال نيست، بل در افغانستان يك ولسوالي ٦٠٠ جنرال دارد، حتا كلينر را جنرال ساختند.»
حکمتیار با اشاره به «شورای ائتلاف برای نجات افغانستان» که سه حزب جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی و جنبش ملی از بنیانگذاران آن هستند گفته که هدف این جریان امتیازطلبی است.
به‌باور آقاي حكمتيار سه گروه حاكم در شمال با تمام زوری که دارند كمتر از سه هزار نفر را به جاده‌های مزار كشانيدند، چون اعتبارشان را از دست داده‌اند.
این اظهارت گلبدین حکمتیار با واکنش‌های تند سران حزب جمعیت روبه‌رو شد. احمدولی مسعود رییس بیناد احمدشاه مسعود در واکنش به این سخن حکمتیار که گفته احمدشاه مسعود با آی اس آی نزدیک بوده، گفت نقش بزرگان جهاد و مقاومت، به‌خصوص «شهید مسعود» برای مردم منطقه و جهان مثل آفتاب روشن است.
آقای مسعود پیوستن حکمتیار به پروسه‌ی صلح را سناریوی تازه‌یی می‌داند که بازی‌گر اصلی آن استخبارات منطقه است. به باور وی اظهارات اخیر حکمتیار بخشی از پروژه‌ی است که بازیگران آن را مردم افغانستان می‌شناسند: «این‌که سخن خیری از آقای حکمتیار نشنیدیم بر جایش بماند، اما وقتی به‌گونه‌یی و با جملات رقیق و توهین‌آمیز، پُر از خصومت و حسادت و عقده‌مندی، تجاوزات رسانه‌یی وی را در مقابل اقوام کشور می‌شنویم، ماهیت پروژه روشن می‌گردد، چون دستگاه‌های عقب این پروژه‌ها از قدیم برای مردم معلوم‌اند.»
احمدولی مسعود از مردم افغانستان خواسته که ضمن محکوم کردن اظهارات حساسیت‌برانگیز آقای حکمتیار در برابر این «ادبیات نفرت‌انگیز» متحدانه بایستند و اجازه ندهند که سیاست‌های قومی، تعصب زبانی، تبعیض و تحجر کشور را ویران کند.
عطامحمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی اما با لحن تندتری گلبدین حکمتیار را به دامن‌زدن به مسایل منطقوی، قومی و زبانی متهم کرده و او را «مامور بیگانه» خوانده است.
والی بلخ در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشته که سخنان اخير گلبدین حکمتیار در مورد پنجشير و بهتان و تهمت به «قهرمان ملی افغانستان» شهید احمدشاه مسعود که خط سرخ پیروان و همرزمانش است، نهايت درماندگى و ذلت است و یک‌بار دیگر نقاب از این واقعیت برداشت که وی منافع و مخالفت‌هايش را بر اساس جغرافيا و رنگ تعيين مي‌كند.
آقای نور اضافه کرده: «يک‌بار ديگر تأكيد مي‌كنم كه تاختن بي‌محابا به ارزش‌ها و افتخارات مردم مبارز و باافتخار پنجشير و به‌خصوص به قهرمان زنده‌یاد مسعود بزرگ نشانگر عقده و خبث درونى اين چنين افراد است و برای ما خاموشی در این مورد گناه عظیم خواهد بود.»
امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی و عضو برجسته‌ی حزب جمعیت در پاسخ به این حرف آقای حکمتیار که سران حزب جمعیت را به چپاول دارایی عامه متهم کرده است، گفته که فرق این است که تو میلیاردها پول را در ویرانی، نفاق‌اندازی و کشتار در این کشور مصرف کردی اما دیگران آبادی آوردند.
آقای صالح افزوده که حکمتیار به آبادی کابل حسادت می‌کند. او همچنان اذعان کرده که گلبدین حکمتیار برای این‌که نمی‌تواند به پرسش «قبل از ظهور در لغمان کجا بودی؟» پاسخ دهد، به مصاحبه حاضر نمی‌شود.
احمدضیا مسعود سابق نماینده‌ی رییس‌جهور در حکومت‌داری خوب، در پاسخ به این حرف آقای حکمتیار که گفته وزیر دفاع پیشین حتا به یک کلینر که از پنجشیر بوده نیز رتبه‌ی جنرالی اعطا کرده است گفته در همه‌جای دنیا یک راننده‌ی باعزت از یک سیاست‌گر خاین و یک کلینر انسان‌دوست از یک تروریست مدعی رهبری نیک‌نام باعزت و مورد حرمت همه‌ی انسان‌ها است.
آقای مسعود همچنان گفته که اکنون که حکمتیار «تسلیم نظام» شده است و با حمایت‌ و پشتیبانی حلقات مشکوک بیرونی و داخلی روزگار می‌گذراند، از اظهار نظرهایش برمی‌آید که تعلیمات دینی را فراموش کرده و به مسایل قومی رو آورده است؛ در حالی‌که روزگاری توسل به آن را تفرقه بین مسلمانان، و کفر می‌خواند.
آقای مسعود اضافه کرده که اگر احمدشاه مسعود در خدمت استخبارات پاکستان می‌بود، امرزو او از زمام‌دارن افغانستان بود. در حالی‌که دشمنی مسعود با آی اس آی سبب «شهادت» او شد.
او به حکمتیار گفته که جعل حقایق نمی‌تواند برای او در میان پشتون‌ها محبوبیت به ارمغان بیاورد. به‌قول آقای مسعود پشتون‌ها می‌دانند که حکمتیار کیست.
حزب اسلامی و جمعیت اسلامی رقیبان سنتی به‌شمار می‌روند و در گذشته به‌ویژه در اوایل دهه‌ی نود میلادی با هم درگیر جنگ بودند و هردو گروه به نقش داشتن در کشتار و ویرانی کابل در آن سال‌ها متهم هستند.
حزب جمعیت در روزهای نخست ورود حکمتیار به کابل و پیوستن او به پروسه‌ی صلح ابراز امیداوری می‌کرد که پیوستن حکمتیار به پروسه‌ی صلح می‌تواند برای دیگر گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان نیز الهام‌بخش باشد.