4000 هزار فامیل در جلال‌آباد از انرژی برق مستفید شدند

اطلاعات روز: پروژه‌ی برق‌رسانی شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار در جنوب کشور دیروز (سه‎شنبه، 31 اسد) از سوی وزارت انرژی و آب به بهرداری رسید.
وزارت انرژی و آب می‎گوید که با بهره‌برداری این پروژه چهار هزار فامیل از انرژی برق بهره‌مند شدند.
این پروژه در ناحیه‌ی اول شهر جلال‎آباد اجرا شده است که به گفته‎ی وزارت انرژی و آب، تکمیل آن ۲.۴۹ میلیون دالر امریکایی هزینه برداشته است.
این پروژه در اوایل سال 2014 با کمپانی‎های مشترک افغان – جرمن «آر ومنچیم» قرار داد شد و کار عملی آن در نیمه‎های همان سال آغاز و اکنون تکمیل شده است.
به گفته‎ی وزارت انرژی و آب، در این پروژه علاوه بر نصب 19 پایه ترانسفارمر با ظرفیت ۴.۳ میگاوات، ۸۰ کیلومتر لین هوایی و ۵ کیلومتر کیبل زمینی و 484 میتر باکس نیز تجهیز و نصب شده است.
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور در مراسم افتتاح این پروژه گفت که توجه حکومت برای تولید انرژی از منابع داخلی است و از همین رو برنامه پنج ساله خودکفایی برق افغانستان ساخته شده که برای اجرای آن به ۴ تا ۵ میلیارد دالر ضرورت است.
او افزود که تامین انرژی از منابع داخلی افغانستان بر خلاف منافع هیچ یک از همسایگان افغانستان و «ما می‎خواهیم انرژی و آب وسیله‌ی همکاری‌های منطقه‌یی باشد.»
آقای عثمانی همچنان گفت که سرمایه‌گذاری روی سکتور خصوصی برای حکومت و وزارت انرژی و آب اولویت دارد و به همین خاطر ما بسترهای قانونی را برای این ملحوظ فراهم کردیم و تفاهم‌نامه‌هایی شامل ساخت فاز سوم بند کجکی، بند برق کنر، تولید ۱۰۰ میگاوات برق از منابع گاز شبرغان امضا شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *